Google Analytics is een handige tool voor e-commerce. Het doel van deze tool is om de eigenaar van de website een duidelijk overzicht te geven van verkeersbronnen, paginaweergaves en andere bezoekersstromen.
Google Analytics toont ook informatie over de zoekopdrachten van internetgebruikers die op uw website landen. Met deze informatie weten online marketeers op welke zoekwoorden zij zich moet richten.
De belofte van Google
In Nederland gebruikt ruim 95 procent van de internetgebruikers Google als zoekmachine. De macht van het Amerikaans bedrijf is nog nooit zo groot geweest. Sinds eind 2011 is de term (not provided) terug te vinden in de zoekwoorddata in Google Analytics.
Op het Googleblog legt Evelyn Kao, Product Manager van Google, het volgende toe: 'As search becomes an increasingly customized experience, we recognize the growing importance of protecting the personalized search results we deliver. As a result, we’re enhancing our default search experience for signed-in users.'
Het ‘zwarte gat’
De zoekopdrachten van mensen die zijn ingelogd bij hun Google-account (bijvoorbeeld Gmail) worden in Google Analytics weergegeven als (not provided). Er ontstaat dus een zwart gat in de statistieken van Google Analytics. Volgens Matt Cutts, leidinggevende van het Google Webspam team, zal deze wijziging niet meer dan 10 procent beïnvloeden van het totaal aantal zoekopdrachten. Echter, er zijn nu al voorbeelden waar dit percentage ruim boven de 10 procent ligt. Zo laten de statistieken van het toonaangevende Search Engine Optimisation (SEO) bureau SEOmoz een maand na de wijziging een percentage van 18,34 procent van het totale organische zoekverkeer zien:
Betrouwbaar onderzoek moeilijker
De verwachting is dat het zwarte gat verder zal toenemen. Als dat gebeurt, zal het moeilijker worden voor branches waar men afhankelijk is van de zoekmachine, denk aan reisbureaus, online kledingwinkels, webwinkels in relatiegeschenken, verzekeraars, et cetera. Het wordt namelijk moeilijker om een betrouwbaar zoekwoordenonderzoek te doen. Op dit moment zijn er nog geen voordelen te noemen. Het gaat hier om de niet-betaalde posities in Google. Opmerkelijk is dat de zoekopdrachten voor Google Adwords, dus de betaalde advertenties, wel zichtbaar blijven in de statistieken van Google Analytics. Kiest Google voor bescherming van de Google account gebruikers of voor meer inkomsten?
Inmiddels is het organisch verkeer in de categorie "not provided" voor een aantal klanten opgelopen tot ruim boven de 30%. Om antwoord te geven op de vraag:
Kiest Google voor bescherming van de Google account gebruikers of voor meer inkomsten?
Ik ben van mening dat men niet kiest voor de bescherming van de privacy omdat de serviceprovider van "not provided" niet afgeschermd wordt. Meer inkomsten zou aannemelijker zijn...