Twinkle | Digital Commerce

Profiteer van Gmails Promotions Tab-update

2018-12-06
1024512
  • 1:39

Is Gmail een belangrijke e-mail client voor je promotionele e-mails? Dan heb ik goed nieuws. Eerder deze week kwam Google namelijk met een mooie update van de Gmail Promotions Tab.

Tekst: Danielle Groeneveld

Deals, kortingscodes & afbeeldingen in Promotions

De Gmail Promotions Tab bestaat alweer 5 jaar. Tijd voor een flinke update van Google! De meest relevante promotionele e-mails worden nu door Gmail extra in de spotlights gezet. Dit maakt het voor marketeers een stuk makkelijker om belangrijke informatie zoals acties en kortingscodes te highlighten.

Ook is het mogelijk om afbeeldingen toe te voegen om promoties direct in de inbox eruit te laten springen. Dit werkt niet op basis van een advertentiemodel, maar door de slimme machine learning technieken van Google.

Hoe profiteer je van deze verandering in Gmail?

E-mail annotations is het antwoord om met deze verandering van Google mee te gaan. Hierbij lijkt het wat ingewikkelder te worden. Je gaat namelijk werken met zogenaamde JSON-LD scripts (JavaScript Object Notation for Linked Data), die je daarna in de head van de HTML van je e-mail plaatst. Maar geen zorgen, Gmail biedt een handige voorbeeldcode. Deze code kan je aanpassen en daarbij direct het resultaat bekijken.

Er zijn vijf elementen die je kan aanpassen aan een promotie:

  • Logo van je bedrijf
  • Verloopdatum van de aanbieding
  • Groene ruimte voor de aanbieding zelf, zoals in het onderstaande voorbeeld ‘20 procent korting’
  • Kortingscode
  • Zelf gekozen afbeelding als ‘sneak peek’ van de mail

Werk je niet met kortingen? Dan zijn het logo en de afbeelding nog steeds erg interessante opties in Gmail.

Aan de slag met annotations in Gmail?

De update is momenteel beschikbaar voor mobiele app gebruikers van Gmail in Android en iOS. De uitrol voor de webversie van Gmail volgt begin volgend jaar. Tijd dus om je nu te gaan verdiepen in JSON-LD en de mogelijkheden voor jouw promotionele e-mails in Gmail.

Danielle Groeneveld is e-mail marketeer bij RIFF Online.