Bijna de helft van de grote internetadverteerders in Nederland is niet bezig met conversieoptimalisatie. Dat stelt Traffic4u op basis van een eigen benchmark, waarin 48 procent van de respondenten aangeeft geen A/B of mulitvariate testen uit te voeren.
Voor de Conversion Rate Optimization Maturity Benchmark 2011 ondervroeg Traffic4u ‘meer dan honderd Nederlandse bedrijven met een significant maandelijks online advertentiebudget’. Het gaat volgens projectmanager Lisa Dijkstra minimaal om 10.000 euro per maand en er zitten ook grote e-commerce partijen in de benchmark.
Van de 52 procent die wél tests uitvoert, doet bijna tweederde dat incidenteel. 30 procent pakt het structureel aan en slechts 5 procent geeft aan continu te testen:
Onderschoven kindje
Traffic4u’s Janco Klijnstra concludeert dat conversieoptimalisatie nog een onderschoven kindje is, ook bij bedrijven die wel tests uitvoeren: 'Organisaties die tonnen uitgeven aan hun online marketingcampagnes en hier zeer actief en structureel mee bezig zijn, optimaliseren de processen op hun eigen website vaak door middel van een incidentele, tactische test’
Deze bedrijven komen niet verder dan stap 1 van het Conversion Optimization Maturity Model dat Klijnstra ontwikkelde:
U kunt de benchmark van Traffic4u downloaden via deze link (pdf).
Dit onderzoek kunnen wij helaas ook bevestigen. Veel bedrijven laten het hier echt liggen, terwijl er juist met conversie optimalisatie geld te verdienen is.
Wat dit betreft lopen webwinkels dus wel weer achter bij fysieke winkels, waar toch wel regelmatig onderzoek gedaan wordt en getest wordt mbt routing en schapindelingen.
Werken aan conversie optimalisatie kan voor vele procenten conversieverbetering zorgen, wat op jaarbasis behoorlijk kan aantikken qua extra omzet.