Twinkle | Digital Commerce

5 tips voor het verkrijgen van meer klantenreviews

2017-05-27
180101

Het publiceren van reviews op een site heeft meerdere voordelen. Maar hoe kunt u zorgen dat (meer) klanten ook daadwerkelijk een review op uw site achterlaten? Blogger Linda Bustos van Getelastic.com geeft vijf tips.

Jungle Minds' Sebastiaan van Rijsewijk deelde eerder deze week een aantal inzichten over online reviews en de kansen voor webwinkeliers. Zijn artikel kunt u hier lezen.

Bustos noemt als voordelen van online reviews onder meer dat ze content opleveren, vertrouwen uitstralen, de klant helpen bij het maken van zijn keuze, dat ze van positieve invloed zijn op de vindbaarheid en dat ze zorgen voor directe feedback vanuit de klant. Maar haar tips gaan dus over de vraag hoe je reviews kunt verzamelen:

1. Haal meer uit de feestdagen

Voor veel bedrijven is de periode rondom de feestdagen het hoogseizoen, en dus het goede moment om te vragen naar klantbeoordelingen. Hoewel het bij veel van deze bestellingen om een cadeau gaat, en de koper wellicht terughoudend is in het geven van een review omdat hij het product niet zelf bezit, kan hij wel feedback geven over bijvoorbeeld bepaalde productcategorieën (kleding, sieraden etc.) of over uw bedrijf en service. Grijp dus juist ook in deze periode uw kans.

2. Nooit geschoten, altijd mis
Het ligt voor de hand om klanten te vragen een review achter te laten, maar toch zijn er maar weinig webwinkels die dit ook daadwerkelijk doen. Dus stap 1: vraag uw klant. Het testen met bepaalde incentives voor het achterlaten van een review is een tweede stap. Zo kunt u bijvoorbeeld een bedrag of een kortingspercentage voor een review geven. Maar u loopt dan wel het risico onbeduidende reviews te ontvangen, enkel in ruil voor de korting. Terwijl u natuurlijk graag authentieke reviews wilt hebben. Een manier om dit te omzeilen is door de klant, als hij een review achterlaat, ‘kans te laten maken op…’, bijvoorbeeld een geweldig product of een cadeaubon.

Is het eigenlijk nodig om klanten iets te geven als je wilt dat zij een review achterlaten? Onderzoek, uitgevoerd door Bazaarvoice, toont aan van niet. Zo geeft 90 procent van de ondervraagden aan dat ze reviews schrijven om andere shoppers te helpen om betere aankoopbeslissingen te kunnen nemen. Meer dan 70 procent wil met het schrijven van reviews bedrijven helpen hun producten te verbeteren. Geef dus in uw verzoek om een review aan de klant aan dat hij door het plaatsen van een review zowel andere shoppers als uw bedrijf helpt.

3. Help uw reviewer op weg
Om meer verkopen te realiseren wordt veelal de benodigde registratie in het betaalproces verwijderd. Waarom haalt u ook niet overbodige barrières weg voor het schrijven van reviews? Een voorbeeld van een partij die dit goed doet is Altrec. Zie het reviewformulier hieronder.



Tips
U kunt reviewers daarnaast ook tips geven voor het schrijven van een goede recensie:



Herinneren
Vraag de klant ook om specifieke onderdelen te beoordelen. Tijdens het schrijven van een review denkt hij waarschijnlijk niet aan alle mogelijke onderdelen, terwijl hij wellicht hele goede feedback over een bepaald onderwerp kan geven, maar u moet hem daar even aan herinneren. Delightful Deliveries doet dit heel goed.



4. Wees er vroeg bij
Waarom zou u eerst wachten tot een aankoop om een review te vragen? Vraag bezoekers om producten te beoordelen op de productpagina’s zelf. Het kan zijn dat een bezoeker een bepaald product wel bezit of wellicht heeft ervaren, maar bijvoorbeeld niet via uw winkel (zo kan hij een trui van een bepaald merk in een fysieke winkel hebben gepast, waardoor hij kan zeggen of het klein of juist groot valt etc.)



5. In-store reviews
Waarom ontwerpt u geen mobiele applicatie waarmee klanten, als ze in uw fysieke winkel komen en producten dus ook fysiek ervaren, reviews kunnen schrijven waarvoor ze punten ontvangen die inwisselbaar zijn voor bijvoorbeeld echte producten of kortingen? Via qr-codes laat u de app dan linken naar productreviewformulieren.

Bron: Getelastic.com