Twinkle | Digital Commerce

Sjopper laat ‘sociaal betalen’ voor lokale mobiele korting

2017-05-27
170192
  • 2:06

Publion heeft koopjesplatform Sjopper gelanceerd. Via mobiele apps kunnen locatiegebaseerde kortingen voor fysieke winkels worden verkregen. Daarvoor moeten shoppers bereid zijn de actie te delen op Twitter, Facebook of Hyves. ‘Sociaal betalen’, noemt Publion dat.

Publion, de online poot van Boom Uitgevers, hoopt met Sjopper allereerst kleine en middelgrote winkeliers aan zich te binden, vertelt Joris Homan van het bedrijf aan Twinkle. ‘We hebben zo’n zeven- tot achthonderd winkeliers benaderd, waarvan er al zo’n vijftig op het platform staan. We gaan nu contact zoeken met de grote winkelketens en mikken op korte termijn op een serieus kortingsaanbod in dertig steden.’

Reclame via social media
Anders dan bij Scoupy en PocketDeals, dat deze week werd overgenomen door GroupDeal, moeten gebruikers van Sjopper behalve nabij ook sociaal zijn. In die zin dat ze de location based korting pas ontvangen als ze hiervan melding maken op sociale media. ‘Dat is reclame voor de winkeliers, waardoor de acties ook spectaculairder zullen zijn’, aldus Homan.

Module
Winkeliers hebben zelf de regie over de aanbiedingen die ze willen doen.‘Denk aan tientallen procenten korting of een gratis tweede product. Ondernemers krijgen een eigen inlog voor toegang tot onze module. Daar kunnen ze ook zien hoe vaak een korting is gedeeld. Consumenten die een korting willen verzilveren, moeten hun mobieltje tonen bij de kassa. De winkelier drukt op het scherm om de korting te bevestigen.’

Verrassingspakjes
Ondernemers betalen 15 euro per aanbieding per week aan Sjopper, dat ook met kwantumkortingen werkt. Het verdienmodel van Sjopper is echter voor een belangrijk deel gebaseerd op ‘verrassingspakjes’ die gebruikers kunnen tegenkomen in Sjopper. De dienst lijkt erg op Repudo, bevestigt ook Homan. De digitale pakjes zijn in samenwerking met ondernemers virtueel verstopt, waardoor een schatzoektocht ontstaat: ‘Ondernemers kunnen bijvoorbeeld 50 pakjes droppen in de stad, waarvan er 20 een spectaculaire korting bevatten. Er ontstaat dus een soort jacht. Het gaat steeds om acties die we op maat optuigen met ondernemers.’

Voor webwinkeliers
Homan vertelt dat Sjopper bekijkt hoe aanbiedingen van webwinkeliers een plek kunnen krijgen in de mobiele apps: ‘Daar hebben we ideeën over. In de loop van 2012 zal duidelijk worden hoe we dat gaan aanpakken. We focussen eerst op de lokale markt.’
   
Überwebwinkel Sjopper
Sjopper is geen onbekende naam in de (online) retail wereld. In 2008 werd webwarenhuis Sjopper.nl geopend. Op de site werd het aanbod van tientallen webwinkeliers gebundeld. Twinkle schreef eind dat jaar nog over ‘überwebwinkel Sjopper.nl’, dat in september van 2009 de deuren sloot. ‘The journey was the reward’, schreven oprichters Joop Scheer en Tom Verboon destijds.