Twee keer de hele Nederlandse bevolking. Ongeveer zoveel mensen uit China melden zich jaarlijks als nieuwe online koper. In 2015 zijn er meer webshoppers in China dan waar ook, becijferde de Bosting Consulting Group, dat een rapport opstelde over e-commerce in het land.
China telde vorig jaar 457 miljoen internetgebruikers, de meeste van de hele wereld. Slechts één op de drie Chinezen (145 miljoen in totaal) uit die groep kocht in 2010 iets online. Over vier jaar zullen in totaal 329 miljoen Chinezen online kopen, een ruime verdubbeling dus in vijf jaar tijd. In 2015 is China de VS voorbij als grootste online koopnatie ter wereld.
Hieronder ziet u de jaarlijkse groei van het aantal internetgebruikers en het aantal webshoppers in China, afgezet tegen de totale bevolkingsaantallen van Canada, Zuid-Korea en Frankrijk:
Veel uitgaven door kleine groep
Op dit moment is 7 procent van de Chinese webshoppers volgens BCG verantwoordelijk voor 40 procent van alle webuitgaven:
Long tail
De long tail of light spenders zal de komende jaren meer ervaring opdoen met online kopen en daardoor ook meer gaan uitgeven op het web, is de verwachting. BCG denkt dat de gemiddelde besteding per webshoppende Chinees zal verdubbelen tot bijna 1.000 dollar per jaar, ongeveer het bedrag dat de gemiddelde Amerikaanse webshopper nu besteedt. De groei wordt gestuwd door onder andere de groeiende welvaart van de Chinese middenklasse, meer vertrouwen in online kopen en de beschikbaarheid van steeds meer producten die niet in de winkel - laat staan om de hoek - te verkrijgen zijn.
Eigenschappen en strategieën
In het rapport vindt u ook aandacht op de vraag wat de Chinese e-commerce markt anders maakt dan andere markten. Ook wordt een aantal strategieën genoemd voor merkfabrikanten, retailers en pure players die op de markt willen acteren.
U kunt het rapport van BCG downloaden via onderstaande link.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
China: de volgende e-commerce supermacht
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.