Bart Smit en Mattel hebben een samenwerking gesloten om de speelgoedverkoop voor Sinterklaas te promoten. Producten van de fabrikant zijn mobiel te koop bij Bart Smit, door artikelen op billboards te scannen op treinstations. Erg makkelijk werkt het niet.
Mobiele shoppers hoeven geen verzendkosten te betalen en ze krijgen de orders, mits voor acht uur ’s avonds besteld, de volgende dag in huis. In de ‘last minute shop’ zijn onder andere Barbies en speelgoed van Fisher Price te koop:
Via MarketingTribune
Account
Wie de qr-code bij een getoond artikel scant op het billboard, komt terecht op de bijbehorende productpagina op Bartsmit.com. Die is niet geoptimaliseerd voor smartphones. Om producten te kunnen kopen is een account bij de online speelgoedwinkel vereist (meer dan vijftien invoervelden). Betalen kan met iDeal, creditcard of acceptgiro. Voor die laatste betaalmethode, die uitkomst aan mobiele kopers biedt, brengt Bart Smit 1,50 euro aan meerkosten in rekening.
Tesco in Zuid-Korea
Het initiatief van Bart Smit en Mattel doet denken aan de virtuele supermarkten die Tesco-dochter Home plus opende in Zuid-Korea. Ook daar wordt ingespeeld op de combinatie tussen wachten op openbaar vervoer en mobiel bestellen van tweedimensionaal getoonde producten.
Blokker Holding
Bart Smit is net als onder meer Blokker, Leenbakker, Intertoys, Xenos en Marskramer onderdeel van de Blokker Holding, met een webomzet van 42,1 miljoen euro in 2010 de nummer 19 in de Twinkle100. Fabrikant Mattel houdt overigens ook een eigen webwinkel in de lucht.
Naar mijn weten is deze manier van mobiel winkelen/betalen allang mogelijk via Movyloshop
@jesse: klopt, en niet alleen via Movyloshop. Het bijzonder zit hem hier juist niet in de mobiele executie, maar meer in de combinatie van mobiel scannen en shoppen terwijl je wacht op openbaar vervoer. Zeker niet wereldschokkend, maar wel aardig bedacht / afgekeken.