Twinkle | Digital Commerce

ING: 40 procent kledingverkoop op internet in 2020

2017-11-08
180101
  • 1:23

De kledingverkopen op internet nemen al jaren toe, maar er is nog heel veel ruimte voor groei. Op basis van een marktinventarisatie verwacht het Economisch Bureau van ING dat het online omzetaandeel de komende negen jaar veelvuldig over de kop gaat.

De veelzeggende kop van het rapport over de kleindgbranche luidt: ‘Fashion E-volutie’. ING verwacht dat twee op de vijf kledingaankopen in 2020 via internet zal lopen. Afgelopen jaar lag het marktaandeel van internet op de modemarkt ongeveer op een procent of 6, getuige cjfers van GfK Panelservices Benelux.

10 procent groei in eerste halfjaar
Uit de Thuiswinkel Markt Monitor, die gister werd gepubliceerd, blijkt dat Nederlandse consumenten in de eerste helft van dít jaar 11 procent meer aan kleding hebben besteed op internet dan in de eerste helft van 2010. Blauw Research en GfK Retail & Technology becijferden de webomzet aan kleding tussen januari en juni van dit jaar op 300 miljoen euro.

Stimulatie op meerdere fronten
De kledingverkoop op internet zal de komende jaren onder meer worden gestimuleerd door betere opties voor voorraadbeheer, verzending en retournering, door nieuwe investeringen in online winkelbeleving, door virtuele pasmogelijkheden en opties tot samen shoppen op afstand.

Het Economisch Bureau van ING brengt een en ander als volgt in beeld:



Knelpunten en succesfactoren
Het Economisch Bureau van ING benoemt in zijn rapport ook een aantal knelpunten en succesfactoren voor kledingverkoop in de toekomst. U kunt het rapport hier downloaden.

NB: eerder publiceerde ING al een soortgelijk rapport over ontwikkelingen in de schoenenbranche.