De Bijenkorf plaatst tijdens de Drie Dwaze Dagen, die volgende week donderdag beginnen, een digitale portier voor de deur van zijn webwinkel. Zo wil de warenhuisketen voorkomen dat koopjesjagende klanten teleurgesteld raken.
Bijna alle artikelen die tijdens de driedaagse uitverkoop in de warenhuizen te koop zijn, zijn ook online te bestellen. Dat levert veel extra verkeer op naar de Debijenkorf.nl, wat in voorgaande jaren nog wel eens tot overbelasting en ontmoedigde klanten leidde.
Toegangscode
De portier moet er vanaf volgende week donderdagmorgen 8.00 uur in ieder geval voor zorgen dat wachtende shoppers weten waar ze aan toe zijn. ‘Als het te druk is, vraagt de portier u vriendelijk om even geduldig te zijn’, laat de Bijenkorf weten. ‘U kunt uw e-mailadres of telefoonnummer achterlaten. Zodra u aan de beurt bent, ontvangt u een bericht dat u naar binnen mag met een toegangscode.’
Ebij.nl
De Bijenkorf heeft zijn befaamde uitverkoop doorgetrokken naar de webwinkel, die sinds maart 2009 weer in de lucht is. In de drie jaar daarvoor, toen de webwinkel ‘wegens verbouwing gesloten' was, verkocht het warenhuis juist alleen tijdens de Drie Dwaze Dagen nog producten online. Dat gebeurde in samenwerking met eBay op de site Ebij.nl.
De Dwaze Rij
In de aanloop naar de komende Drie Dwazen Dagen heeft de Bijenkorf net als vorig jaar De Dwaze Rij online gebracht, een virtuele wachtrij met sociale koppelingen. De wachtenden, inmiddels ruim vijftienduizend, kunnen sprongen vooruit maken door voor te dringen, mensen voor zich in de rij uit te dagen of virtueel te dobbelen. Specifieke plekken in de digitale wachtrij geven recht op prijzen.
Wow wat een cool idee!
Dat is toch niet meer van deze tijd? Met de huidige cloudhosting oplossingen kun je toch eenvoudig voor een paar dagen naar 1000% capaciteit opschalen?
Prima marketing maar het is natuurlijk damage control. Het is van de zotte dat een premium brand warenhuis als de Bijenkorf in haar drukste week de klanten moet laten wachten omdat er een capaciteitsprobleem is. Hét voordeel van on-line winkelen is voor de consument dat je het op ieder gewenst moment kan doen. Werk aan de webwinkel zou ik zeggen. Want portier of niet, het kost op deze wijze omzet.
Overigens lag deze week de HEMA site er ook uit. Zouden ze dezelfde provider hebben?
Ik vind het wel een prima zet. Je kunt het ook vanuit een andere invalshoek benaderen. Bij beperkte toegang maakt het de actie wel meer bijzonder/exclusief. Wanneer de Bijenkorf winkelpanden zo groot zouden zijn dat de drukte niet meer zou opvallen tijdens de DDD, dan zou de winkel leeg en de campagne als niet succesvol worden beschouwd. Bekijk hoe geniaal de campagne van De Bijenkorf werkt @ http://www.foldersenkranten.nl/drie-dwaze-dagen-2011.html Maar goed, de komende dagen zal blijken of het gunstig heeft uitgepakt; )
De portier is zeker op koffiepauze? Site plat.
" Ik vind het wel een prima zet"
Als het doel is minder te verkopen omdat de schaling van de shop geen prio heeft ben ik het met je eens. Kijk naar V&D tijdens hun prijzencircus. Net zo veel klanten en gewoon opgeschaald.