Een tijdje geleden keek ik op Booking.com naar hotels in Rome. Ik dacht: ‘ik wil ooit nog wel ‘ns een keer naar Rome, wat zou een hotelletje daar kosten.’ Wekenlang werd ik online achtervolgd door advertenties van Booking.com met hotels in Rome.
Dat irriteerde me. In de eerste plaats omdat ik dacht ‘bemoei je met je eigen zaken. Als ik naar Rome ga, weet ik heus wel een hotel te vinden’. En in de tweede plaats omdat ik helemaal geen plannen heb om naar Rome te gaan. Wehkamp.nl doet hetzelfde kunstje. Ik snuffel tussen de spijkerbroeken, vertrek onverrichter zaken van de site en daar gaan we. Advertenties van spijkerbroeken van Wehkamp.nl op verschillende sites die ik bezoek. Een mail van met suggesties voor spijkerbroeken die ik zou kunnen kopen. Ook nog ‘ns foelielelijke dingen die ik nooit om m’n kont zou willen.
Heel storend bij die mails is dat ze doen alsof die mail volkomen toevallig om dat moment in je mailbox valt. Alsof ik zou denken: ‘Da’s nou ook wat, sturen ze me net een mail als ik op zoek ben naar een spijkerbroek. Ik ga er meteen een kopen!’
Het is toch vreemd dat ondernemingen vinden dat ze het recht hebben om jou online te volgen en vervolgens te bestoken met aanbiedingen. Stel je voor dat je een middag gaat winkelen en er loopt de hele dag een gast achter je aan die precies bijhoudt welke winkels je bezoekt, hoe lang je binnen bent, bij welke merken je langer blijft hangen en of je wat koopt of niet. En dat er dan ’s avonds een foldertje in de bus ligt met suggesties.
Via networkadvertising.org kon je je al langer afmelden voor de gedragsgebaseerde advertenties. Sinds kort propageert het IAB het volg-me-niet-register (youronlinechoices.com) om de consument zelf te laten bepalen welke advertenties hij wel en niet wil zien. Dat die de eerste dagen na lancering onbereikbaar was door overbelasting zegt genoeg, lijkt me.
Dit stuk verscheen eerder als hoofdredactioneel in Twinkle 8-2011.
Installeer de add-ons Ghostery, Addblocker Plus en BetterPrivacy in je Firefox en Chrome en je wordt meteen al een stuk minder gevolgd. In combinatie met YourOnlineChoices.com nu volgens mij het optimale wat je kunt doen.
Niet relevant? je bent toch op zoek naar spijkerbroeken? wil je dan liever een viagra reclame voorgeschoteld krijgen? Dit artikel gaat nergens over. Je kan je tegenwoordig dankzij de nieuwe cookie wet prima afschermen hiervoor, en daarnaast zijn er ook zat browser plug-ins te vinden om dit te voorkomen.
Je schrijft jezelf in voor nieuwsbrieven van wehkamp, je laat zien dat je op dat moment geinteresseerd bent in een onderwerp, logisch toch dat een winkel daarop inspeelt? Jij bent namelijk al een stap verder in het "aankoop process" dan de bezoekers die nog niet actief op zoek zijn en dus makkelijker te benaderen.
Dit artikel komt af van de hoofdredacteur van twinkle? erg merkwaardig, je zou toch zeggen dat die persoon op de hoogte is van e-commerce en hoe er op gebied van marketing gewerkt wordt.
Ik weet precies hoe het werkt, maak je daarover geen zorgen. Mijn punt is dat alles ongevraagd gebeurt. En dat je ongevraagd niet-relevante advertenties krijgt voorgeschoteld, die juist heel relevant bedoeld zijn. Juist omdat het de plank zo mis slaat (wekenlang een ad voor een hotelkamer in Chicago, terwijl je daar net vandaan komt, is me ook overkomen.) is het irritant.
Het is logisch dat een webwinkel wil inspelen op mijn behoeftes, maar dan moeten ze het wel goed doen. En dat blijkt niet zo eenvoudig te zijn. De techniek is nog niet ver genoeg om mij echt - positief - te verrassen.
Een paar weken geleden heb ik online een espressoapparaat gekocht. Een week later kreeg ik een nieuwsbrief van die webwinkel met alleen maar Dolce Gusto koffieapparaten in de aanbieding. Dan gaat er iets mis en dat bedoel ik.
Het kan inderdaad storend zijn. In jouw geval, omdat er niet echt sprake was van een koopmotief of -intentie, maar meer van interesse.
Ik heb hetzelfde ervaren toen ik op zoek was naar een paar schoenen, maar die niet in mijn maat kon vinden. Dan wordt de negatieve associatie alleen maar erger en scadelijker, lees hier maar wat ik bedoel:
http://www.dittner.nl/de-beperking-van-remarketing/
Neemt overigens niet weg dat er positieve kanten zijn aan remarketing / retargetting. Sommige mensen hebben nu eenmaal extrensieke bevestiging nodig van intrensieke motieven. Dan kan remarketing / retargetting net de druppel zijn...
Er blijken toch wel bedrijven goed te scoren met deze werkwijze, zo hoor ik in de markt. De consument vindt al snel dingen irritant en organisaties zijn steeds meer bezig met het verdedigen van de consument tegen irritaties. Het commerciele belang wordt hierbij altijd als ondergeschikt gezien.
Belangrijk is denk ik een goede mix hierin te vinden. De voorbeelden in dit stuk zijn incidenten. Er zullen ook veel mensen zijn die WEL geinteresseerd zijn, maar nog twijfelen over de site/shop waar ze (bijvoorbeeld) hun reis boeken.
Als een website dan met dit soort marketing toch de reis weet te verkopen, lijkt het mij prima marketing.
Dat er zo nu en dan eens iemand zich irriteert aan een bannertje, dat moet (volgens mij) dan maar voor lief genomen worden. De mogelijkheden om dit als consument te voorkomen, zijn inmiddels ruim voorzien.
Hetzelfde geldt trouwens voor het nieuwsbrief voorbeeld. Ik zou dan echter een kortingsbon voor de jeans geven, of iets dergelijks. Dan ben je pas echt van toegevoegde waarde voor de consument en geef je echt een reden om de aankoop alsnog te doen.
@Marieke: misschien is het als redactie van de Twinkle goed om vanuit het belang van de webshops te denken en dan met betere opties te komen? Lijkt mij een goede mogelijkheid voor tips en trucs die volgens jullie wel werken en minder irritatie veroorzaken. Help de webshops! Heb nu het idee dat ik een stuk van de consumentenbond zit te lezen :-)
@Frank en @Daniel
Natuurlijk zijn er positieve kanten aan retargeting en ik ben ervan overtuigd dat het commercieel gezien goed werkt, anders zouden grote bedrijven het niet inzetten.
Ik denk dat de irritatie bij de consument verdergaat dan bij een 'bannertje' omdat je het gevoel hebt dat je achtervolgd wordt (en dat is ook zo)
Als hoofdredacteur ben ik ook consument (net een mens ;-)) en hoofdredactionele stukjes en blogpostings zijn een goede manier om dat af en toe te tonen.
Uiteraard bespreken we in de rest van het blad en op deze site graag alle (on)mogelijkheden van retargeting.
Zoals hier en hier en hier.
Een van de meest belangrijke aspecten van het begrijp relevantie is timing. De timing is slecht en daarom zijn deze ads volledig irrrelevant en zelfs dom. KOmt nog eens bij dat domheid doorgaans als irritant wordt ervaren en je kan kan de conclusie trekken dat deze advertenties irritant zijn.