Twinkle | Digital Commerce

Banken bouwen aan ‘pan-Europees iDeal': MyBank

2017-11-11
190119
  • 2:14

EBA Clearing, waarin tientallen Europese banken zijn verzameld, bouwt aan een pan-Europese betaalmethode voor internet. MyBank, zoals de op iDeal-gelijkende betaaldienst is gedoopt, wordt vermoedelijk binnen één tot twee jaar op de markt gebracht.

Dat laat Jaap Schokkenkamp desgevraagd weten aan Twinkle. Schokkenkamp issecretaris van de werkgroep Betalingsverkeer van Thuiswinkel.org, dat samen met andere Europese belangenverenigingen en circa honderd cross border online retailers het E-Payment Merchant Initiative (EMI) heeft opgezet. EMI publiceerde afgelopen juni een position paper (pdf) met een tiental aanbevelingen, waaronder de komst van een pan-Europese betaalmethode gebaseerd op internetbankieren.

MyBank
Afgelopen donderdag waren vertegenwoordigers van EMI, waaronder Schokkenkamp, uitgenodigd door EBA (Euro Banking Association) Clearing om over MyBank te praten. ‘Het was een informatiesessie, waarin de geschiedenis en de doelstellingen van MyBank werden toegelicht’, aldus Schokkenkamp. ‘Verder hebben we het gehad over de uitkomsten van een questionnaire die ons was voorgelegd, als onderdeel van de marktconsultatie. MyBank wordt helemaal in de geest van SEPA (Single Europe Payments Area, red.) ontwikkeld: het wegnemen van barrières om te komen tot één betaalmarkt voor ruim vierhonderdmiljoen mensen. Dat bevordert de handel tussen landen en daar zijn webwinkeliers bij gebaat.'

Autenticatiemethode
EBA Clearing (Wikipedia) laat MyBank ontwikkelen door technische consultants, weet Schokkenkamp. 'Het gaat feitelijk om een nieuwe methode voor online authenticatie. Dat houdt in dat MyBank behalve voor betalingen ook geschikt is voor het afgeven van machtigingen op internet ofwel e-mandates voor incasso's. Betalen gebeurt in de omgeving van de eigen bank, zoals dat nu ook het geval is. Dus met een TAN-code of een kaartlezer.’

Aanjagen
Bij EBA Clearing hebben zich 67 banken aangesloten, waaronder ABN Amro, ING en Rabobank. Volgens Schokkenkamp hebben op moment van schrijven 29 van deze banken een intentieverklaring getekend om MyBank te accepteren. ‘Om welke banken het gaat is niet bekend gemaakt. Het succes van MyBank staat of valt natuurlijk met de adoptie door zowel de issuing als de acquiring banken. Ik verwacht dat de betaalmethode over één tot twee jaar marketable is. De banken moeten het gaan aanjagen, maar zij hebben natuurlijk wel meer zaken die de aandacht vragen op dit moment.’

IDeal, Giropay en eps
Dat laatste was een van de redenen waarom banken buiten Nederland, hoewel geïnteresseerd, (nog) niet klaar bleken voor de adoptie van iDeal. Beheerder Currence sloeg vervolgens de handen ineen met Giropay in Duitsland en eps in Oostenrijk. De bedoeling is ‘interoperabiliteit’ te creëren met deze soortgelijke betaalmethodes, die echter veel kleinere marktaandelen hebben. Webshoppers uit Duitsland en Oostenrijk moeten straks via hun bank kunnen afrekenen in Nederlandse shops. Andersom moeten shoppers uit ons land met iDeal over de grens kunnen betalen.

Volgens Schokkenkamp staat de samenwerking tussen iDeal, Giropay en eps het welslagen van MyBank straks niet in de weg: ‘Nee, het vult elkaar eerder aan.’