Twinkle | Digital Commerce

'Avondopenstelling winkels moet norm worden'

2017-11-08
548346
  • 1:30

Om de concurrentie van webwinkeliers het hoofd te bieden moeten fysieke winkeliers de deuren ’s avonds langer open houden. In de uren na vijven kunnen ze ruim de helft meer verkopen dan in de ochtenduren, blijkt uit onderzoek.

Bovenstaand pleidooi komt, net als het onderzoeksfeit, van The Association of Town Centre Management (ATCM). De Britse belangenclub voor binnensteden wijst erop dat winkeliers 10 tot 12 procent meer omzet kunnen boeken als ze hun winkel een paar uur langer openhouden.

Van ochtend naar avond
Niet alleen het verlengen van de winkeltijden biedt soelaas, verschuiven is ook een optie; ATCM becijferde dat winkeliers tussen vijf en acht uur ’s avonds per uur 50 procent meer omzet kunnen boeken dan tussen negen en elf  ’s ochtends.

Meerwaarde
ATCM’s Key Cities Group, waarin Belfast, Bristol, Birmingham, Leeds en Sheffield zitting hebben, heeft een project opgetuigd met de veelzeggende titel: ‘UK Cities Are Alive After 5’. De groep roept vierhonderd winkelketens op om de meerwaarde van avondopenstelling te ontdekken, aldus Internet Retailing.

53 miljoen pond extra
In de binnenstad van Newcastle zijn de winkels sinds oktober vorig jaar al tot acht uur ’s avonds open. Dat zou in de eerste zes maanden al meer dan 53 miljoen pond aan extra bestedingen hebben opgeleverd volgens betrokkenen. De ruimere openingstijden zorgden voor 747.627 extra bezoeken aan Eldon Square.

‘Het nieuwe winkelen in de binnenstad’
In ons land probeert het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) met andere middelen om de binnenstad levend en de winkeliers profijtelijk te houden. HBD lanceerde het project ‘Het nieuwe winkelen in de binnenstad’, waarin nieuwe (internet)toepassingen een belangrijke rol vervullen. Ondernemers in de participerende steden krijgen onder meer de mogelijkheid om aankopen in hun winkels bij de klant thuis te laten bezorgen.