Twinkle | Digital Commerce

F-commerce case: Triumph Lingerie

2017-05-27
180106

Er zijn verschillende mogelijkheden om Facebook in te zetten als transactioneel kanaal. Een van de – meest voor de hand liggende – mogelijkheden is het openen van een Facebook-store. Een dergelijke store maakt het mogelijk voor Facebook-gebruikers om producten of diensten aan te schaffen vanuit het platform – en zelfs (afhankelijk van de gekozen oplossing) zonder Facebook te verlaten.

Door: Jeroen van Eck

Voor Triumph Lingerie hebben we onlangs een dergelijke Facebook Store – we hebben Payvment als oplossing gebruikt – ingericht. In dit artikel onze ervaringen en tips met betrekking tot het uitrollen van een Facebook Store.

Waarom een Facebook Store voor Triumph Lingerie?
Voordat we tot de details over gaan is het goed stil te staan waarom we een Facebook Store openen voor Triumph. De voornaamste reden is gemak. We willen mensen die hebben aangegeven liefhebber / fan van het merk te zijn, de mogelijkheid geven om binnen Facebook producten aan te kunnen schaffen. Daarnaast willen we via Facebook de ambassadeurs van het merk helpen om om het verspreiden van het merk nog eenvoudiger te maken.

Vanzelfsprekend is een store slechts een onderdeel van de Facebook strategie. Momenteel wordt de contentagenda opgesteld om frequent kwalitatieve en premium content op Facebook te publiceren. Het is lastig om een bepaalde verwachting op te stellen als het gaat om het aantal verkopen. Desalniettemin willen we – voor de Facebook Store – een concrete doelstelling opstellen; over 6 maanden gemiddeld 5 orders via de Facebook Store per week.



Producten
Top 10 – In eerste instantie bieden we alleen de meest verkochte producten aan via Facebook. De voornaamste reden om dit te doen is omdat de productfeeds vanuit de webwinkel niet geschikt zijn om aan Payvment te koppelen. In de toekomst zullen we het gehele assortiment aanbieden.

Productvariatie - Bepaalde producten die door Triumph Lingerie gevoerd worden, hebben afwijkende prijzen per variant. Een grotere maat BH kan – door het gebruik van meer materiaal – duurder zijn dan de kleine variant. Dit wordt door Payvment niet ondersteund. Van deze producten bieden we via de Facebook Store alleen die varianten aan die dezelfde prijs hebben. Ook het gebruik van afzonderlijke illustraties per variant (kleur bijvoorbeeld) wordt – vooralsnog – niet ondersteund. Het aanmaken van custom varianten is in Payvment zeer eenvoudig – de variatie kan via de back-office opgegeven worden.

Als workaround voor de beperking met betrekking tot de varianten (option sets in Payvment) kunnen dergelijke variaties als apart product aangeboden worden. Dat hebben we vooralsnog niet gedaan.

Productinformatie – De producten worden – zolang de productfeed vanuit de webwinkel nog niet op orde is – handmatig via de backoffice van Payvment onderhouden. De informatie is 1-op-1 overgenomen vanuit de webwinkel. Producten hebben een naam, SKU-nummer, prijs, kleur (variant), cup (variant), maat (variant) en productomschrijving. Er is een maximum van 8 verbonden aan het aantal opties per variant, vandaar dat “cup” en “maat” gescheiden zijn.

Voorraad – Alle producten die we voeren op de webshop van Triumph Lingerie zijn never-out-of-stock. Er wordt dan ook geen voorraadinformatie bijgehouden. Indien dat niet het geval is – een eindige voorraad dus – kan dat ook via Payvment bijgehouden worden. Producten die niet op voorraad zijn, zijn dan vervolgens niet te koop. Hierbij is het relevant om voorraadinformatie tussen Payvment en de webwinkel uit te wisselen. Verkopen vanuit de Facebook Store kunnen er toe leiden dat een product volledig uitverkocht is – en dus zal ook de webwinkel bijgewerkt moeten worden. Vice versa is uiteraard ook mogelijk.



Vind ik leuk – Het is zeker niet onze bedoeling Facebook in te zetten als kanaal om alleen acties en campagnes uit te voeren of om personen het merk leuk te laten vinden vanwege de korting. Desalniettemin – onderdeel van het exclusieve van het fan zijn – hanteren we 10% korting voor personen die – al dan niet tijdelijk – Triumph Lingerie leuk vinden.

Orders
Betaling - De enige betaalmethode die ondersteund wordt door Payvment is Paypal. Een Paypal account is dus noodzakelijk. Paypal wordt ook als betaalmethode aangeboden via de webwinkel, echter is het niet de meest gebruikte betaalmethode. Hierdoor raak je wellicht wat marge kwijt, maar binnen Facebook is Paypal een veelgebruikte betaalmethode.

Afhandeling – Er is geen directe koppeling met de back-end van de webshop of achterliggende systemen. Een alert wordt per e-mail naar de beheerder van de Facebook Store verzonden en is ook terug te vinden in de back-end van Payvment. Ondanks dat handmatige orderopvolging niet schaalbaar is, is deze werkwijze voor nu prima; we verwachten vooralsnog geen grote hoeveelheden orders. Eventueel kan de Payvment-API later gebruikt worden om een dergelijke koppeling te ontwikkelen. Opvolging – status van de order, het doorsturen naar het fulfilment systeem – gebeurt nu volledig handmatig.

Met behulp van Payvment als platform – of een andere leverancier – is iedereen in staat om zeer eenvoudig een Facebook Store te starten en direct – binnen het platform – van fans klanten te maken. Dat wil niet per definitie zeggen dat iedereen hier ook succesvol in kan zijn; dat hangt van een aantal – externe – factoren af. Voor webwinkeliers is Facebook – afhankelijk van de (product)propositie – mogelijk een interessant kanaal om naast dialoog en community-management ook – voor fans – producten aan te bieden.

Jeroen van Eck is senior consultant bij ISM eCompany en blogger bij Twinkle.