Webshops bevinden zich over het algemeen in concurrerende markten. In zoekmachines is de concurrentie daarom op alleen de productgroepen heel groot. Of het nu gaat om schoenen, fietsen of laptops: de concurrentie is zeer groot op exact deze zoekwoorden.
Door: gastblogger Jeroen van Eck
Het is daarom belangrijk om zorgvuldige keuzes te maken voor welke zoekwoorden je je webshop gaat optimaliseren. Het is bijvoorbeeld verstandig om te beginnen met optimaliseren voor verschillende zoekwoordcombinaties. Op internet zijn er bepaalde zoekwoorden die veel gebruikt worden in combinatie met producten. Deze worden vaak al aangevuld door Google zelf wanneer je het product zoekt:
De suggesties betreffen zoekwoorden waarop zelden individueel wordt gezoch, maar in combinatie met producten juist vaak. In onderstaand overzicht hebben we een top 10 samengesteld van zoektermen die veel in combinatie met andere zoektermen gebruikt worden.
Het exacte zoekvolume geeft aan hoe veel (of weinig eigenlijk) op het exacte zoekwoord gezocht wordt. Het zoekvolume in combinatie geeft aan hoe vaak dat zoekwoord in combinatie met één of meer andere zoekwoorden gebruikt wordt (inclusief exact zoekvolume). De verhouding tussen deze twee waarden geeft vervolgens aan in hoeverre dit een woord is dat vooral in zoekwoordcombinaties wordt gebruikt:
Bron: Google AdWords Hulpprogramma voor zoekwoorden
Übersuggest
Wil je nou voor jouw product weten welke zoekwoordcombinaties veel gemaakt worden? Maak dan gebruikt van Übersuggest. Deze tool geeft voor een zoekwoord de suggesties die Google geeft voor zoekwoordcombinaties.
Jeroen van Eck, niet te verwarren met Twinkle-blogger Jeroen van Eck, is consultant zoekmachinemarketing bij E-difference.
Deze posting verscheen eerder op het E-difference Online Marketing Blog.
Hai Jeroen,
Waardevol artikel. Dat combinaties vaak gezocht worden is niet nieuw, maar deze tool kende ik nog niet. Geeft erg veel suggesties. Alleen jammer dat er de zoekvolumes niet direct zichtbaar bij zijn.
Maar ik ga hier zeker mee aan de slag.
Groet,
Marco
Marco je werkt voor een online marketing bureau en de tools die genoemd worden zijn nieuw voor je? Dan moet je misschien iets aan je kennis gaan doen...
Prima en bevestigend artikel.