Twinkle | Digital Commerce

'Vierduizend meldingen over webwinkels in zes maanden'

2017-11-11
180101
  • 2:00

De Consumentenautoriteit ontving het afgelopen halfjaar meer klachten en vragen over online winkelen dan in dezelfde periode vorig jaar: circa 4.000 versus ongeveer 3.600. Het aantal meldingen over webwinkels nadert dat over fysieke winkels.

De Consumentenautoriteit maakte oneerlijke handelspraktijken op internet begin vorig jaar tot een van de speerpunten van zijn beleid. De waakhond noemt het ‘opvallend’ dat het aantal meldingen over webwinkels de laatste tijd zo is gestegen.

Online versus offline
In de eerste helft van vorig jaar lag de verhouding tussen meldingen over fysieke winkels versus webwinkels nog op 65 en 35 procent. Inmiddels gaat 43 procent van de meldingen over zaken met webwinkeliers. Rita Buit, woordvoerster van de Consumentenautoriteit, maakt duidelijk dat het nominaal om zo’n vierduizend meldingen gaat, vierhonderd meer (plus 11 procent) dan in de eerste helft van 2010: ‘En omdat het aantal meldingen over fysieke winkels is gedaald, groeien de twee naar elkaar toe.’

Niet zo verwonderlijk
Dat laatste is gezien de groei van de online consumentenbestedingen (plus 11 procent over 2010) niet zo verwonderlijk. En, vult Buit aan, ‘de consument weet ConsuWijzer ook steeds beter te vinden. Als het misgaat zijn mensen erg actief om hun recht te halen.' Daar komt nog bij dat een melding niet alijd een klacht hoeft te zijn; het kan ook om een vraag gaan. De Consumentenautoriteit splist dat verder niet uit in zijn rapportages.

Levering, omgang met klachten, restitutie
Over de aard van de e-commerce meldingen schrijft de Consumentenautoriteit op zijn site: ‘De signalen gaan vooral over webwinkels die niet (tijdig) leveren, niet reageren op klachten of geen geld teruggeven als consumenten binnen de wettelijke bedenktijd het product hebben teruggestuurd.’ Buit: 'Dan hebben we het dus over het kaf tussen het koren.'

Shops uit de lucht
Recentelijk zijn onder druk van de Consumentenautoriteit twee websites uit de lucht gehaald waar de waakhond via ConsuWijzer klachten over ontving. Woordvoerster Buit kan niet zeggen om welke webwinkels het ging, omdat de shophouders in informele procedures werd gevraagd te stoppen met hun activiteiten. ‘Juridisch waren het geen formele handhavingsacties en dus kunnen we niet aan naming and shaming doen.’

Online Shopscan en pagina voor internetondernemers
In april heeft ConsuWijzer campagne gevoerd om consumenten te wijzen op hun rechten bij het kopen via internet. Daartoe werd onder meer een Online Shopscan gelanceerd, die webshoppers nog altijd kunnen gebruiken. In samenspraak met de Vonsumentenautoriteit heeft de Belastingdienst een gedeelte van zijn website ingericht voor webondernemers.