Juwelier Ton Groenhuizen heeft de site Guesshorloges.nl uit de lucht gehaald op aandringen van de fabrikant. Net als onlangs bij een andere juwelier heeft Guess druk uitgeoefend op een dealer om een domeinnaam in te leveren. Groenhuizen is dat niet van plan.
Gister leek het er nog op dat Groenhuizen zwichtte onder de druk van Guess. Op Guesshorloges.nl (cache) was de volgende boodschap te lezen, met onder meer de zin: ‘Uiteraard betreuren wij deze beslissing om, na 6 jaar, met deze website te moeten stoppen'. Guess meende aanspraak te kunnen maken op domeinnamen met zijn merknaam erin:
Niet omver blazen
Vandaag komt Guesshorloges.nl uit op Groenhuizen-juwelier.nl, waarop geen horloges worden verkocht. Groenhuizen zegt tegen Twinkle dat hij zich niet omver laat blazen door een bureau dat het merk heeft ingeschakeld: ‘We zouden verkeerd zijn omgesprongen met logo’s en beeldmerken. Maar er werd ook gesteld dat we geen officiële dealer zijn en dat we de url moeten inleveren. Dat klopt allebei niet, weet ik inmiddels.'
Doorlinken
Groenhuizen laat weten dat hij Guesshorloges.nl op korte termijn wil laten uitkomen op een andere site, waar behalve horloges van Guess ook klokjes van andere merken worden verkocht. Volgens Sara Biersteker van ICTRecht mag Groenhuizen dat doen onder bepaalde voorwaarden: ‘Op zichzelf is het toegestaan de merknaam in de domeinnaam te noemen, mits er legitiem producten worden verkocht van de merkhouder. Daarbij maakt het overigens niet uit of de eigenaar van het domein officieel dealer is of niet.’
De juriste vervolgt: ‘Om merkinbreuk uit te sluiten zou Guesshorloges.nl in het vervolg moeten worden gelinkt naar de sectie van de nieuwe webwinkel waar alleen Guess-producten worden verkocht.’
Guesswinkel.nl
Vorige week werd BoumanOnline al gedwongen Guesswinkel.nl uit de lucht te halen, omdat de juwelier onvoldoende duidelijk maakte dat het een officiële wederverkoper is. Een vermelding in een voetnoot op de site of in de algemene voorwaarden volstaat niet: ‘Daarom gaan we onze dealernaam prominent vermelden op de homepage en wellicht ook bij het logo. “Bouman Juwelen Culemborg presenteert Guesswinkel.nl”, krijg je dan bijvoorbeeld’, zei shopexploitant Robbert Treffers vorige week tegen Twinkle.
Nou Guess gaat hier vanuit de internetmentaliteit volledig foutief mee om. Als ze de mensen achter die url's zouden empoweren krijg je sneeuwballeffect en misschien wel een nieuwe hype.
Meer domeinnamentumult vanochtend op het weblog van ICTRecht. Sara Biersteker beschrijft daar hoe Univé geen recht kan opeisen op Unive.com.
'De beslechters van de geschillenprocedure bij de WIPO (World Intellectual Property Organisation) voor .com-domeinnamen hebben besloten dat de domeinnaam Unive.com niet aan Univé overgedragen hoeft te worden. Dit omdat de domeinnaam in hun ogen niet te kwader trouw is geregistreerd en/of gebruikt door de huidige houder. De domeinnaam en website kunnen dus in huidige vorm blijven bestaan.'
Meer hier.
Beste lezers,
Als eigenaar van www.guesshorloges.nl wil ik graag reageren. Wij hebben contact gehad met het merkenbureau. Guess LA was niet op de hoogte dat wij dealer zijn van het merk Guess Watches. Op zich al slecht wanneer je meer dan 10 jaar dealer bent en je niet goed laat informeren. Na overleg is bepaald dat de website www.guesshorloges binnenkort weer oline gaat met alleen maar Guess horloges. Echter waar wij de fout in gingen is dat wij, zonder toestemming, sfeerbeelden hebben gebruikt welke wij wèl in onze winkel mogen gebruiken maar waar geen toestemming voor is gegeven om deze te gebruiken voor andere doeleinden. ( website dus) Tevens was op onze website niet duidelijk dat Guesshorloges.nl eigendom was van ons juweliersbedrijf te Almere Stad. Wel hadden wij dit gezet bij een tab "Wie zijn wij". Wij zullen onze website nu aanpassen volgens de voorwaarden die Guess La ons oplegt en een nieuwe strat maken met onze succesvolle website.
Het is klantonvriendelijk om te suggereren dat je site door het merk wordt geëxploiteerd. Voorbeeld http://www.interlubke.nl/ brengt je bij een interlubke specialist, niet bij de importeur/distributeur. Ik vind dat reuze irritant.