Twinkle | Digital Commerce

Tien actiepunten na het lanceren van een webshop

2017-05-27
180101

Searchenginejournal.com heeft een lijst opgesteld met acties die iedere webwinkelier of marketeer moet ondernemen na het lanceren van een (nieuwe) website. In dit artikel vindt u tien van deze handelingen.


1. Creëer een sitemap.xml file (en een robots.txt file)
Hierdoor zal uw nieuwe website worden geïndexeerd door zoekmachines. U kunt ervoor kiezen om de sitemap direct te linken vanuit uw website, of u kunt ervoor kiezen om uw sitemap te uploaden met behulp van Google Webmaster Tools, Bing Webmaster Central en Yahoo Site Explorer. Er zijn partijen online die een gratis sitemap voor u kunnen ontwikkelen (zolang uw site uit een bepaald maximaal aantal pagina’s bestaat).

2. Opzetten van productfeeds
Het opzetten van goed geoptimaliseerde productfeeds kan in het begin vervelend zijn, maar uiteindelijk is het de moeite waard. De feeds kunnen vervolgens worden ingevoerd bij verschillende partijen, zoals Google Shopping. Er zijn ook betaalde diensten die werken op CPC- en percentagegebaseerde prijsstructuren. Datafeeds kunnen u uiteindelijk meer verkeer en verkoop opleveren.

3. Google Analytics
Google Analytics is een no brainer voor elke website, of het nou e-commerce betreft of niet. Het is volledig gratis in gebruik en een zeer capabel analyticsprogramma. Alles wat u nodig heeft is een Gmail-account, waarna u de analyticscode op uw site kunt plaatsen en van start kunt. Opmerking: vergeet geen doelen en conversiefunnels op te stellen.

4. 301 redirect uw verschillende homepage url’s
Hoewel dit een kleine ingreep lijkt, kan het veel verschil uitmaken wat betreft uw site ranking tussen de eerste of de vierde pagina. Als uw site url http://www.CustomerRave.com is, maar u heeft ook http://CustomerRave.com (samen met andere variaties als /index.htm) creëert u duplicate content en verspreid u uw link via meerdere url’s. Het is een standaardmethode om hiervoor een 301 redirect te gebruiken om al deze pagina te consolideren tot één url. Welke versie u kiest, is aan u.

5. Meld u aan voor Google Webmaster Tools & Webmaster Central
Deze stap is heel eenvoudig en kan u voorzien van heel veel gegevens die ervoor zorgen dat u uw site effectiever kunt beheren. Door hier gebruik van te maken heeft u informatie over backlinks, organische search/kliks/impressies/ctr, gemiddelde laadtijd, html errors, belangrijkste zoekwoorden en nog veel meer. Het enige wat u hoeft te doen is uw site te registreren en te verifiëren met behulp van een van de mogelijke methodes.

6. Stuur een persbericht
Het versturen van een persbericht is een andere aanrader. Een eenvoudige introductie over uw bedrijf, wat u verkoopt, wat u uniek maakt en dergelijke zaken is het enige wat u hoeft te vermelden. Terwijl u veel geld kunt uitgeven om uw persbericht te verspreiden, is er ook een groot aantal gratis sites waarmee u het gratis kunt versturen.

7. Start een gratis blog
Bloggen is een goede manier om uw doelgroep te betrekken, uzelf als een autoriteit in de markt neer te zetten, te netwerken en kwalitatieve backlinks op te bouwen. Gebruik hiervoor een gratis platform als WordPress en u heeft een bedrijfsblog binnen dertig minuten opgestart. Maar u kunt ook betalen indien u uw blog op uw domein gehost wil hebben – het is aan u.

8. Maak social media-accounts aan
Tegenwoordig lijkt elk bedrijf in elke branche social media-acounts te hebben. Hoewel het niet voor iedere markt van belang is om op Facebook aanwezig te zijn, is dat in principe wel voor webwinkels het geval. Maak daarom social media-accounts aan op de drie grote sociale netwerken: Facebook, Twitter en LinkedIn. Maar u kunt ook accounts aanmaken op YouTube, Flickr, MySpace of andere social media netwerken die betrekking hebben op uw niche. Een buitenlands voorbeeld is bijvoorbeeld CafeMom, een site die interessant kan zijn voor een verkoper van babyproducten. Gebruik uw gezonde verstand om te bepalen welke mogelijkheden uw tijd waard zijn en welke niet. Het heeft geen zin om een account te creëren als u niet deelneemt aan de community.

9. Stel Google Alerts in
Het instellen van Google Alerts is heel eenvoudig. Ga naar Google.com/alert en geef termen op waarover u bericht wilt worden zodra deze zijn opgenomen in nieuw geïndexeerde webpagina’s. Dit is goede manier om brand mentions te monitoren – niet alleen uw eigen, maar ook die van concurrenten. Het is ook uitermate geschikt voor het monitoren van uw belangrijkste zoekwoorden. U kunt zo relatief snel nieuwe mogelijkheden of inspiratie vinden. En het beste van alles: het is gratis en u heeft niet eens een Gmail-account nodig om het te gebruiken.

10. Local search
Als u een webwinkelier bent met ook een fysieke winkel, is het aan te raden ook gebruik te maken van lokale zoekpagina’s. Google Places, Bing Local en Yahoo Local zijn voorbeelden die u hiervoor kunt inzetten. Ook de Telefoongids / De Gouden Gids op het web is te overwegen. Door gebruik te maken van local search kunt u uw lokale verkeer aanzienlijk vergroten.

Bron: Searchenginejournal.com