Twinkle | Digital Commerce

'Modebranche laat meeste ruimte liggen online'

2017-11-08
180101
  • 1:43

Er is geen sector die zoveel ruimte voor online groei ongebruikt laat als de fashionindustrie. Wie met innovatieve verdienmodellen komt, kan veel van die ruimte claimen. De meest radicale veranderingen in e-commerce mogen dan ook daar worden verwacht, in de modebranche.

Dat stelt Jochen Krisch in een analyse op zijn weblog Excitingcommerce. Krisch geniet autoriteit als blogger en adviseur op het gebied van e-commerce in Duitsland. Hij is de drijvende kracht achter de Live Shopping Days, een tweedaags e-commerce evenement in Berlijn.

Omzetgroeipercentages
Hoewel bedrijven als Asos en Vente-privee.com de afgelopen jaren met enorme omzetgroeipercentages op de proppen kwamen en de online modebranche zich sterk ontwikkelt, is het aandeel webomzet in de modebranche nog maar gering, zoals ook GfK’s Gino Thuy onlangs ook duidelijk maakte op eFashion.

Webpotentieel enorm
Krisch vraagt zich af of bedrijven als Vente-privee.com, Asos, Net-a-Porter en Yoox hun beste tijd inmiddels niet al gehad hebben. Immers: hun groei vlakt af, terwijl het webpotentieel in zijn ogen enorm is.

Krisch maakt aan de hand van een staafdiagram duidelijk dat e-commerce kan voorzien in de behoeftes van verschillende typen modekopers. Minder dan een derde van de inwoners van genoemde landen behoort tot klantgroepen die liever niet online kopen:



Bron: Understanding online shoppers in Europe, McKinsey & Company, 2009

‘Uitdaging in businessmodel’
Krisch verwacht dat er in Europa ruimte is voor zeker twee bedrijven met de grootte van Amazon in het e-fashion segment. ‘De uitdaging voor alle nieuwkomers zit hem in het businessmodel’, blogt hij. ‘Tot op heden is geen van de gevestigde spelers in staat gebleken om werkelijk klantloyaliteit op te bouwen, laat staan een blijvende emotionele connectie met hun klanten te bewerkstelligen.’

Drie dimensies
Volgens Krisch ligt het meeste omzetpotentieel bij fashion in de combinatie van drie dimensies: elementen van gaming en visuele stimuli, sociale uitwisseling en actieve sales zoals bij shopping events.

De originele posting van Jochen Krisch is hier terug te lezen (Duits). Een vertaling in het Engels vindt u hier.