‘Verkoop internationaal. Dat is cruciaal tegenwoordig om te kunnen groeien’, aldus Nelly.com-oprichter Jarno Vanhatapio. ‘En richt je niet op één land, maar op verschillende landen tegelijk. Asos was groter geweest als het dit ook had gedaan.’
Vanhatapio, die inmiddels zijn aandelen in Nelly.com heeft verkocht, deelde vanochtend op eFashion zijn visie op online fashion verkoop.
Duitsland grote fout
‘Nelly.com ging als eerste naar Duitsland. Dat was een grote fout’, vertelt Vanhatapio in het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger. ‘De retouren zijn een groot probleem. In een kleiner e-commerce land als Frankrijk is het veel verstandiger om te starten, net als in bijvoorbeeld het Midden Oosten. Maar uiteindelijk kun je overal starten, als je maar uniek bent en jezelf weet neer te zetten. Consumenten staan overal open voor je.’
Geen marktleider zijn
Volgens Vanhatapio maken veel online retailers nog de fout om de grootste te willen te zijn in het land waarin zij de onderneming uitbreiden. ‘Een paar jaar geleden was dit nog te doen, maar tegenwoordig moet je die ambitie niet meer hebben. Probeer gewoon nieuwe dingen in nieuwe landen en leer van je fouten.’
Voorop lopen
Social media is daarbij een handig middel. Vanhatapio: ‘Gebruik nieuwe social mediakanalen om groot te worden en altijd voorop te lopen. Creëer eerst een fanbase, vervolgens engangement onder je volgers en dan komen de inkomsten vanzelf. Bij internationaliseren gaat het om de mindset. Denk bijvoorbeeld in het Engels en schrijf elkaar op kantoor ook e-mails in het Engels. Dat is al een begin. Explore. Cross border shopping is the sh*t!’
Gezien de recente ontwikkelingen ben ik erg benieuwd of de huidige eigenaren van Nelly.com er ook zo over denken?