PostNL is een samenwerking overeengekomen met mijnWinkel, leverancier van software voor webwinkels. De naamsopvolger van TNT Post hoopt online ondernemers in spe aan zich te binden, onder meer via televisiereclames.
Het is pas zes weken geleden dat mijnWinkel en PostNL met elkaar in contact traden, vertelt Marcel Ambriola van mijnWinkel: ‘PostNL heeft lang gekeken of ze zelf een pakket zouden introduceren, de kennis in zouden kopen of met een of meerdere partners zouden gaan werken. Eind april kozen ze ervoor om met één partner verder te gaan en op 6 mei was de deal rond.’
PakjeGemak en Online Verzendservice
Sinds die tijd is er hard gewerkt om service voor starters aan te kunnen bieden op de site van PostNL, het postbedrijf dat vorige maand nog TNT Post heette. Zo is onder meer PakjeGemak geïntegreerd in de webwinkelsoftware en binnenkort ook een digitale frankeerapplicatie. ‘Over één à twee weken wordt ook de Online Verzendservice ingepast’, aldus Ambriola.
Aanhaken
Onderdeel van de cobranding deal is de afspraak dat mijnWinkel zijn bestaande klanten nieuwe diensten van PostNL als eerste mag aanbieden, vóór andere webwinkelbouwers. Volgens Ambriola zullen ook andere partijen nog aanpikken bij het tandem mijnWinkel en PostNL, om samen een one-stop shop voor het mkb te vormen: ‘Concreet is dat nu nog niet, maar denk aan bedrijven in de registratie van domeinnamen bijvoorbeeld. Overigens is mijnWinkel niet alleen geschikt voor starters, maar ook voor de doorgewinterde internetondernemer.’
Korting
Het samenwerkingsverband met PostNL is een aanvulling op de activiteiten van mijnWinkel, benadrukt Ambriola. MijnWinkel blijft verder opereren als voorheen: ‘Webwinkeliers die liever zaken doen met UPS of GLS bijvoorbeeld blijven we natuurlijk ook helpen. Ondernemers die via PostNL binnenkomen krijgen wel een permanente korting bij de eerste registratie en zullen de diensten van PostNL inzetten in hun logistieke proces.’
ABN Amro en KPN
MijnWinkel sloot eerder samenwerkingen met ABN Amro en KPN om ondernemers aan zich te binden. Ambriola: ‘Bij ABN Amro was niet echt sprake van cobranding, meer van een affiliateconstructie met kortingen. We werken nog steeds samen met KPN, dat geen randvoorwaarden stelt voor de ontwinkeling van een shop. Met PostNL zetten we, hoewel nog geen targets zijn gesteld, steviger in. Onder meer door de vele media-aandacht.’
Voor de komende tijd is veel ruimte ingekocht voor televisiereclame, waarvan de eerste gisteren werd uitgezonden:
Hoofdaannemer voor e-commerce
E-commerce is een van de drie pijlers van PostNL, dat als TNT Post een rol als hoofdaannemer voor e-commerce projecten van (grotere) retailers voor zich zag weggelegd. E-commerce directeur Dirk van Lammeren zei in Twinkle dat het postbedrijf ‘het pad wilde effenen voor volledige ketenintegratie’. TNT Post hielp onder meer WE Fashion en M&S Mode bij de uitrol van hun online verkoopkanaal, samen met onderaannemers als Eperium, Neckermann, Adyen en Cendris.
Ja, maak het nog maar makkelijker om een webshop te starten.
Nog meer vervuiling en versplintering door amateuristische, geen-btw-berekenende, hobbymatige, krenten-uit-de-pap-pikkende of kopiërende webwinkels.
Ik las gisteren dat 70% van de startende webwinkels binnen 1 jaar stopt. Waar zijn de tijden gebleven dat je op zijn minst een middenstandsdiploma moest hebben om een winkel te mogen bestieren? Waar zijn de tijden gebleven dat je een winkel startte omdat je passie had voor een product?
Artoek, een antieke webwinkel met een passie voor verkleedkleren. Ooit gestart om een werkgelegenheidsproject te ondersteunen. Artoek ontwerpt nog steeds zelf, alhoewel de meeste tijd tegenwoordig opgeslurpt wordt door bloggen, twitteren, SEO om zichtbaar en vindbaar te blijven op het web.
@Martine Bakx: dank voor je reactie. Over die stoppers: uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat een zesde van de bedrijven die zich in 2009 inschreven in de categorie 'postorder en internet', nu niet meer bestaat. Meer daarover hier. Hoe kom jij aan die 70 procent als ik vragen mag?
De laatste regel van dit artikel.
Ik vermoed dat een groot deel zich niet inschrijft bij de KvK. Zelf heb ik de eerste jaren ook geen inschrijving gehad, eerst maar eens aankijken of mensen wel wilden kopen via internet. Uiteraard wel netjes btw afgedragen en de winst opgegeven als neveninkomsten. Anders weet je nog niet of een webwinkel levensvatbaar is.
Tja dat waren nog eens tijden. Iedereen die zocht op verkleedkleren kwam hoe dan ook bij mijn verkleedwinkel uit. Een gratis advertentie op marktplaats werd in een paar dagen 5.000x aangeklikt. Er stonden nog geen 25 advertenties in de rubriek carnavalskleding, waarvan 12 van Artoek :-)
Ik wil graag alleen gebruik gaan maken van de (nieuwe) betaal-functie, dat je pas 'betaald' wanneer het pakket is afgeleverd door POSTNL. Daar zag ik ook iets van voorbij flitsen op tv. Is dat ook mogelijk? Of is dit gewoon het aloude 'onder rembours'.
En Martine; ga dit weekend eens lekker relaxen....
Mijn eerste reactie was iets te impulsief. Vooral die eerste regel klinkt zuur. Ik bedoel het niet negatief naar PostNL en mijnWinkel. Als zij het niet doen doet een ander het wel. En die doen het al.
Wat ik wilde aankaarten is dat er te makkelijk gedacht wordt over het starten van een webwinkel. Er zou best een drempel opgeworpen mogen worden in de vorm van een toets in ondernemersvaardigheden en/of originaliteit. Ter bescherming van de markt en ter bescherming van de starters zelf.
Een uitgebreidere reactie vind je in mijn blog.
"Er zou best een drempel opgeworpen mogen worden in de vorm van een toets in ondernemersvaardigheden en/of originaliteit."
Werk dat idee eens uit: commissie van wijze mannen? Of wat dacht je van een politburo?
Maar niet doen lijkt me :-)
Grinnik, ik dacht meer aan een commissie van wijze vrouwen. De dames van Flavourites bijvoorbeeld. Die mogen van mij best bepalen welke winkel wel of niet op internet mag :-)
Nee dat klopt. Een ballotagecommissie of keurmerk op basis van vrijwilligheid zal niet werken. Hooguit zou de belastingdienst strenger kunnen controloren op zwarte handel.
Daarom reageerde ik hier ook; alle drempels zijn verdwenen nu het zo makkelijk wordt gemaakt door mijnWinkel en postNL om een webwinkel te starten. En dan maak ik er nog reclame voor ook op deze manier.
@ Martine; kun je stoppen met het pluggen van je bedrijf om SEO technische redenen? Dit is gewoon ordinair linkbuilden!
@John, tja wat zal ik hier eens op zeggen? Dat er mensen zijn die het niet zien als spam, getuige het aantal positieve steunbetuigingen in mijn mailbox? Of dat linkbuilding bittere noodzaak is met die meuk postNL-mijnwinkel-starters die eraan zit te komen?
Tja Martine, waar ben je bang voor? Inderdaad kan er op een gegeven moment door veel zoals jij het noemt "amateuristische, geen-btw-berekenende, hobbymatige, krenten-uit-de-pap-pikkende of kopiërende webwinkels" een slechte naam voor webwinkels komen. Op zich ben ik daar niet bang voor, want het kaf wordt vanzelf van het koren gescheiden en kopen via internet begint steeds meer ingeburgerd te worden.
Ik ben met je eens dat het starten van een webwinkel nogal onderschat kan worden. De mensen die ondoordacht een webwinkel beginnen houden het niet lang vol en sluiten vanzelf de webwinkel. Bij deze constructie kan je 3 maanden gratis spelen (zonder online betaalmethode) en uitproberen. Prima toch, loop je meteen tegen de muur als je ondoordacht begint.
De goede webwinkels blijven bestaan en eigenlijk is het in webwinkelland net als bij de reguliere winkels. Is je concept en bedrijfsvoering goed dan zal je bedrijf blijven bestaan, anders niet.
Je zal dus als goede webwinkelier manieren moeten vinden om jezelf te onderscheiden van die minder goede webwinkels.
Wel zonde dat PostNL voor een (vrij dure) abonnementsvorm heeft gekozen. Kortom ik maak mij niet zoveel zorgen en timmer verder aan de weg met de webwinkel.
Hoi Erik,
Het is niet alleen de slechte naam. Ze zetten de prijzen onder druk (omdat ze niet weten hoe een verkoopprijs tot stand komt of omdat ze er snel weer mee ophouden omdat het niet loopt en uitverkoop houden). Door het vele gekopieer wordt het origineel steeds minder zichtbaar. Er ontstaat overaanbod.
Nou verdwijnen de amateurs vanzelf. Maar door de continue aanwas van starters blijft het probleem in stand.
Ik maak mij geen zorgen, mijn webwinkel is er al meer dan 8 jaar en zal voorlopig ook niet verdwijnen. Maar ik vind het jammer dat ik de laatste 2, 3 jaar zoveel tijd kwijt ben aan "zichtbaar blijven". Ik zou die tijd liever steken in het ontwikkelen van nieuwe producten.
Succes met je webwinkel.
PS: ook al mag het niet van John, je moet eigenlijk wel een linkje achterlaten als je reageert, dat is goed voor je linkbuilding.
Hallo Martine,
De prijzen onder druk zetten zal per branche verschillend zijn, wij verkopen bijzonder speelgoed (action figures, collectibles en designer toys) en merken niet veel dat de prijzen onder druk komen te staan. Wij vragen onze prijs en als een concullega hier onder wil gaan zitten (en een lagere marge wil) dan mogen ze dat doen. Het is een vrije markt en wij laten ons niet gek maken door de "amateurs".
Als je goede service, goede artikelen en goede bedrijfsvoering hebt dan gaan klanten dat waarderen en mond-op-mond reclame is dan snel een feit (merken wij zelf aan onze klanten). Hiermee kan je je onderscheiden ten opzichte van de beginnende "amateurs".
Mocht een "amateur" er een zooitje van maken, dan komt dat snel genoeg naar buiten en zullen de klanten een andere webwinkel met die artikelen gaan zoeken. De "amateurs" zijn in het begin nog niet goed vindbaar, als je goede zoektermen gebruikt dan ben je beter vindbaar dan de beginnende webwinkel en daardoor het voordeel.
Jij ook succes met jouw webwinkel. Ik post hier geen linkje, want dat doet niet ter zake in deze discussie. De bedrijfsnaam staat al bij mijn naam, even daarop googlen en je hebt ons gevonden.
je moet nu eenmaal durven iemand anders het verlies te laten nemen:P
Ach, laat ik hier na bijna 1,5 later nog eens een reactie neerzetten. Is goed voor mijn linkbuilding John.
Ik moest hier vanavond aan denken nav de huidige nieuwsberichten. Het aantal stoppers is tegenwoordig groter dan het aantal starters. Opheffingsuitverkoop lijkt eerder regel dan uitzondering.
Terwijl het nog nooit zo gemakkelijk is geweest om een webwinkel te beginnen.
Langzaam maar zeker dringt het besef door dat het gewoon hard werken is met een webwinkel.