TNT Post wil webwinkeliers gaan ondersteunen op alle denkbare terreinen, van het bouwen van sites tot aan het afleveren van pakketjes. De investering in e-commerce moet een deel van de teruglopende brievenbuspost opvangen.
Dat zegt commercieel directeur Ger Jacobs in een videogesprek met Hans Voorn (Jaap.nl) voor Emerce.
Eigen webshops
TNT Post, dat vorige week een centrale entree voor zijn webwinkels opende, haalt nu 2 tot 3 procent van zijn totale omzet uit eigen webshops en nog eens ongeveer datzelfde percentage uit de bezorging van pakketjes voor andere webwinkels.
In totaal tekent e-commerce nu dus ‘al gauw’ voor 5 procent van de totale omzet van TNT Post, aldus Jacobs. Het omzetaandeel moet over vijf jaar minimaal op 10 procent liggen.
Hele keten
Behalve door meer (Jacobs: ‘twee tot drie additionele winkeltjes nog dit jaar’) eigen shops te exploiteren, moet de groei vooral komen door andere webwinkeliers op alle vlakken werk uit handen te nemen. ‘We gaan investeren in de hele keten van e-commerce, dus in pick and pack, fulfilment, payment en delivery services, om er zelf een dominantere, toonaangevende rol in te spelen’, aldus Jacobs.
Cafetariamodel
TNT Post wil een regiefunctie gaan vervullen. Jacobs spreekt van maatwerktrajecten voor grote klanten en kant-en-klare oplossingen voor kleine partijen die heel snel online willen zijn en hun backoffice goed geregeld willen hebben. ‘We gaan alle stappen in het proces helder maken en met onze klanten bespreken. Sommige klanten leggen alles bij ons neer, sommige maar één schakel. Dus het is bijna een cafetariamodel: je kunt kiezen wat je wilt hebben.’
Webwinkeliers kunnen er straks onder andere voor kiezen voorraad te houden bij TNT Post, waarmee het postbedrijf een alternatief biedt voor partijen als Docdata en Reviva. In het ‘cafetariamodel’ neemt TNT Post distributie en fulfilment in eigen hand, terwijl het de regie houdt over activiteiten van partners voor onder meer site-bouw, traffic-generatie en betalingen.
Voorproefjes
Samen met payment service provider Buckaroo en shop-ontwikkelaar Vivendo biedt TNT al een halfjaar een ‘webshop starterspakket’ aan. Het was feitelijk een voorproefje op de plannen die TNT Post nu kenbaar maakt, net als de aankondiging van betaaldienst Veilig Betalen & Verzenden en de succesvolle introductie van folderconcept Sjopze.
Winst- en verliesrekening
In de ogen van Jacobs moet TNT Post uitgroeien tot voorkeursleverancier voor allerhande webwinkeldiensten. Het bedrijf heeft de interne kennis over e-commerce inmiddels gebundeld in een unit met een eigen winst- en verliesrekening. Een kleine vijftig man houdt zich daar bezig met shopmanagement en ‘regie op de keten’ voor klanten.
als ze met die diensten net zo omgaan als met de pakket bezorging vrees ik het ergste...
Klant: mijn webwinkel werkt niet goed... TNT: u heeft gelijk, we hebben een fout gemaakt. Maar helaas... had u maar het verzekerde pakket moeten nemen, nu is het uw eigen risico en lost u het zelf maar op.
Klant... mijn webwinkel is geheel verdwenen. TNT: we hebben per ongeluk op delete gedrukt, maar ja u had niet voor verzekerd gekozen dus u lost het zelf maar op.
Order picking door TNT?? dat betekend dus dat je spullen nu al kunnen verdwijnen zelfs nog voordat het ingepakt en opgestuurd is :-s
Dit gaat voorspelbaar niet goed. TNT, voorheen Ptt, maar ook oudere partijen als KPN, werden al eerder door nieuwe media overvallen. Edi, videotex, TV etc. De reactie was dan telkens: we gaan zelf onze eigen klant spelen. We richten BV'tjes op die 'voorbeelden' gaan stellen. Het effect was steeds: echte klanten worden gefrustreerd, Ptt en dus nu TNT nemen hen de wind uit de zeilen. Waarom zou een zelfstandig ondernemer een shop in product X moeten starten als hij het risco loopt dat TNT het na gaat doen, maar dan met 'interne' portivoordelen? En dat gaat gegarandeerd gebeuren: als webshop laat je je fulfilment bij TNT doen, TNT ziet hoe het gaat en denkt ... Dus in plaats van marktgroei zal TNT stagnatie bereiken. TNT moet niet webwinkliertje gaan spelen, TNT moet faciliteren. Met transport. Zo makkelijk mogelijk, zo goedkoop mogelijk, zo snel mogelijk. Probeer DAT nou eerst eens goed voor elkaar te krijgen. Dan krijg je vanzelf meer webshops. TNT: wil je meer pakjes vervoeren, meer marktaandeel krijgen (stick to your business) zorg dan bijvoorbeeld dat het voormelden gemakkelijker wordt gemaakt voor kleine shops en geef kleine shops net zulke tarieven als grote. Als je dat niet doet en je gaat zitten branchevervagen, zul je zien dat er andere partijen komen die die kerntaak wel goed doen. Intussen zitten jullie dan met een bedrijf dat nog minder marktaandeel heeft (aandachtverschuiving), en intussen ook te boek kwam te staan als een halve (dus net geen goede) fulfiller. Meer marktaandeel? Het is zo simpel. Je kunt iedereen, echt iedereen als klant krijgen. Als je maar zorgt voor snel en betaalbaar transport. Op nog een webbouwer (eigenlijk een tussenpersoon) zit niemand te wachten, op nog een Docdata (maar dan half zo goed) zit ook niemand te wachten. Wel, nogmaals, op betrouwbare pakjesleveringen, op tijd, tegen aanvaardbare prijzen.
Mensen lezen zo slecht...
"In het �cafetariamodel� neemt TNT Post distributie en fulfilment in eigen hand, terwijl het de regie houdt over activiteiten van partners voor onder meer site-bouw, traffic-generatie en betalingen."
Partners dus. TNT gaat niet zelf voor webwinkeliertje spelen.
Laatst had ik helemaal iets, er moest iets de andere dag afgeleverd worden, dus koos ik geen standaard verzending, maar 1 met de garantie dat het inderdaad de volgende dag afgeleverd zou worden.
U raadt het: geen aflevering de volgende dag
Navraag bij TNT: maar waar is deze verzendmethode dan voor? Om te zorgen dat het de volgende dag afgeleverd wordt. Ok, maar wat is dan nu mijn garantie? Die heeft u niet afgenomen...
tja.
"Citaat: het voormelden gemakkelijker wordt gemaakt voor kleine shops en geef kleine shops net zulke tarieven als grote."
Blij dit te lezen, ik krijg steeds het gevoel van TNT dat ik de enige ben die problemen heeft met het voormelden.[ en zeur]
Ik vind ook, doe eerst iets helemaal goed voor je er vanalles bij gaat halen.
Meer marktaandeel? Er zijn 2 miljoen mensen die online zijn maar niet kopen, 50% geeft aan dat ze dit niet doen vanwege te hoge verzendkosten...lijk mij een 1+1=2 rekensom om je marktaandeel te vergroten!
Get organized! Gooi die tarieven naar beneden en je zult meer pakketjes versturen dan je ooit kerstkaarten hebt mogen verzenden!
Van een enigszins gefrustreerde webwinkelier ;)
Op zich een begrijpelijke zet van TNT: steeds meer online verkopende partijen kiezen niet voor TNT om uiteenlopende redenen. Een van de redenen is dat de geleverde kwaliteit absoluut niet in verhouding staat met de door TNT gevraagde prijs. Wanneer TNT klanten door deze zet aan zich bindt, hebben deze klanten in ieder geval niet de mogelijkheid om de diensten van een concurrent af te nemen. TNT heeft vervolgens absoluut geen reden meer om de vervoersprijzen naar beneden te brengen, klant kan toch niet weglopen naar de vervoersconcurrent. Aangezien de kosten voor de fulfilment bijna altijd lager zijn dan de kosten voor verzending, kan de klant op zijn grootste logistieke kostenpost geen voordeel meer bewerkstelligen. Ik zou het als online verkoper in dit geval weten: fulfilment uitbesteden aan een partij die de vervoersopties van meerdere partijen aan kan bieden. Doorgaans zijn de vervoerstarieven die deze partijen aanbieden gebaseerd op volumeafspraken met de transporteurs en wellicht al beter dan wat TNT in bovenvermelde constructie aan gaat bieden. In het geval dat de fulfilment niet uitbesteed wordt, zijn er ook partijen die de verzending tegen volumecontracten aanbieden (ABC-mail bijvoorbeeld).
V.
Haha, ik moet wel lachen wanneer ik dit allemaal lees. Alle problemen onderstaand herkennen wij ook en met 40.000 pakketten per jaar neemt men je nog steeds niet geheel serieus. Ze zeggen nog net niet "zeur niet zo". Pakketten die niet goed voormelden, pakketten die kwijt raken, afhaalritten niet goed geregeld, accountmanager die nooit langs komt, afschuifpolitiek bij het dedicated service team, vermiste pakketten die niet of soms zes maanden later terecht komen, remboursen die niet goed worden uitbetaald. etc. Niet zo heel gek dat we nu serieus aan het rondkijken zijn naar goede alternatieven. mvg Jochanan, Bax-shop.nl
Zijn er bv nog meer bedrijven die handmatige toeslag berekend krijgen [door tnt] maar er niet bekend is wat de reden daarvan is? Ook al hebben ze 12 mogelijke oorzaken, geen van die is het. Het is bij ons "plotseling"gekomen en duurt nu al een half jaar, telkens contact opnemen, dat wordt wel netjes afgehandeld maar niet duidelijk waarvoor.
Ik herken de frustraties. Ook de nodige problemen gehad om de orders snel bij de klant te krijgen. Gezocht naar, en een alternatief gevonden. Cheapcargo.com levert op tijd en voordelig af. Mijn klanten blij en ik blij. Ga r zeker eens kijken.
Yvonne,
Ook voor een webshop: zo ja, welke? Je korte reactie loopt zo vloeiend dat je bijna zou denken dat jouw email adres eindigt op @cheapcargo.com
Ja helemaal mee eens. TNT doe eerst eens goed wat je zegt te doen, voor andere dingen aan te pakken. Service leveren bijvoorbeeld bij klachten. Verantwoordelijkheid nemen voor kwijt geraakte pakketjes, duidelijke facturen (handmatige toeslag?, handtekening voor ontvangst? enz), levering binnen 1 dag, kunnen volgen van brievenbuspost en lagere tarieven. Kan er niet collectief iets gedaan worden met alle klachten bij de TNT. ALs eenling schuiven ze je zo aan de kant, maar blijkbaar gaat het niet alleen bij ons niet goed. (edit door de redactie wegens spam)