Twinkle | Digital Commerce

TNT Post wil regie over hele webwinkelketen

2017-05-27
170130

TNT Post wil webwinkeliers gaan ondersteunen op alle denkbare terreinen, van het bouwen van sites tot aan het afleveren van pakketjes. De investering in e-commerce moet een deel van de teruglopende brievenbuspost opvangen.

Dat zegt commercieel directeur Ger Jacobs in een videogesprek met Hans Voorn (Jaap.nl) voor Emerce.

Eigen webshops
TNT Post, dat vorige week een centrale entree voor zijn webwinkels opende, haalt nu 2 tot 3 procent van zijn totale omzet uit eigen webshops en nog eens ongeveer datzelfde percentage uit de bezorging van pakketjes voor andere webwinkels.

In totaal tekent e-commerce nu dus ‘al gauw’ voor 5 procent van de totale omzet van TNT Post, aldus Jacobs. Het omzetaandeel moet over vijf jaar minimaal op 10 procent liggen.

Hele keten
Behalve door meer (Jacobs: ‘twee tot drie additionele winkeltjes nog dit jaar’) eigen shops te exploiteren, moet de groei vooral komen door andere webwinkeliers op alle vlakken werk uit handen te nemen. ‘We gaan investeren in de hele keten van e-commerce, dus in pick and pack, fulfilment, payment en delivery services, om er zelf een dominantere, toonaangevende rol in te spelen’, aldus Jacobs.

Cafetariamodel
TNT Post wil een regiefunctie gaan vervullen. Jacobs spreekt van maatwerktrajecten voor grote klanten en kant-en-klare oplossingen voor kleine partijen die heel snel online willen zijn en hun backoffice goed geregeld willen hebben. ‘We gaan alle stappen in het proces helder maken en met onze klanten bespreken. Sommige klanten leggen alles bij ons neer, sommige maar één schakel. Dus het is bijna een cafetariamodel: je kunt kiezen wat je wilt hebben.’

Webwinkeliers kunnen er straks onder andere voor kiezen voorraad te houden bij TNT Post, waarmee het postbedrijf een alternatief biedt voor partijen als Docdata en Reviva. In het ‘cafetariamodel’ neemt TNT Post distributie en fulfilment in eigen hand, terwijl het de regie houdt over activiteiten van partners voor onder meer site-bouw, traffic-generatie en betalingen.

Voorproefjes
Samen met payment service provider Buckaroo en shop-ontwikkelaar Vivendo biedt TNT al een halfjaar een ‘webshop starterspakket’ aan. Het was feitelijk een voorproefje op de plannen die TNT Post nu kenbaar maakt, net als de aankondiging van betaaldienst Veilig Betalen & Verzenden en de succesvolle introductie van folderconcept Sjopze.

Winst- en verliesrekening
In de ogen van Jacobs moet TNT Post uitgroeien tot voorkeursleverancier voor allerhande webwinkeldiensten. Het bedrijf heeft de interne kennis over e-commerce inmiddels gebundeld in een unit met een eigen winst- en verliesrekening. Een kleine vijftig man houdt zich daar bezig met shopmanagement en ‘regie op de keten’ voor klanten.