Webwinkels in Nederland mogen best een beetje tevreden zijn over de resultaten die onze lobbyinspanningen de afgelopen jaren en maanden hebben opgeleverd. Op onze belangrijkste speerpunten hebben we bereikt wat we ons hadden voorgenomen en daar zijn we gepast trots op.
Lobby en belangenbehartiging is voor veel webwinkels een ver-van-mijn-bed show en dat is best te begrijpen, zeker als je letterlijk en figuurlijk met twee voeten in de klei staat. Maar de resultaten van onze lobbyinspanningen zijn over het geheel gesproken wel degelijk goed nieuws voor álle webwinkels in Nederland. Het zijn onze 1.300+ leden die het door hun lidmaatschap mogelijk maken dat we als belangenvereniging in Brussel en Den Haag onze stem kunnen laten horen.
Het zijn álle webwinkels in Nederland die van onze lobbyinspanningen profiteren. Wellicht voor niet aangesloten webwinkels een reden om zich bij onze vereniging aan te sluiten, om verantwoordelijkheid te nemen en een bijdrage te leveren aan de professionaliteit van onze sector. Want hoe je het ook wendt of keert, door onze omvang en door de bijdrage van onze leden - naar draagkracht! - zijn we in staat dit belangrijke werk voor álle webwinkels in Nederland te verrichten.
Overal en altijd in Europa
Zo zijn we met name tevreden over het feit dat Nederlandse webwinkels niet worden verplicht om overal in Europa aan consumenten te leveren. Je moet er niet aan denken dat webwinkels de verplichting hadden gekregen om overal en altijd in Europa te leveren. Dat hebben we dus weten te voorkomen, gelukkig. Een ander cruciaal punt dat we voor webwinkels hebben binnengehaald, is dat retourkosten voor terugzending voor rekening van consumenten blijven. Webwinkels kunnen hier uiteraard ten gunste van consumenten wel van afwijken. Vooral dit punt heeft veel inspanning gekost. Er was bij Europarlementariërs een vurige wens om deze kosten bij de ondernemer neer te leggen. Dat is nu omgezet in een verplichting om consumenten actief te informeren dat retourzendkosten kunnen ontstaan, niet meer dan redelijk, alhoewel we nog wel goed de implementatie van deze regel in de gaten moeten houden.
Bedenk- en retourtermijn
We zijn ook blij met de harmonisatie van de herroepingstermijn van 14 dagen in Europa. Voor Nederland betekent dit dat alle webwinkels –en nu dus ook de niet-leden- een bedenktijd van 14 dagen moeten gaan hanteren, wat een goede stap in de richting van een level playing field betekent. Minder blij zijn we met de termijn van 14 dagen die de consument krijgt om een product terug te sturen. Die dagen komen bovenop de 14 dagen van het herroepingsrecht. Een webwinkel kan zijn artikelen dan een maand uit de schappen kwijt zijn. Alhoewel we de consequenties van deze maatregel niet helemaal kunnen inschatten, is mijn persoonlijke inschatting dat de gevolgen hiervan wel eens zouden kunnen meevallen. Het oprekken van de bedenktijd van 7 werkdagen naar 14 dagen voor onze leden, een paar jaar geleden ingegaan, heeft wezenlijk geen impact gehad op het retour zendgedrag van consumenten. Die willen bij gebruikmaking van het herroepingsrecht zo snel mogelijk ook weer de spullen terug sturen. Ook op het gebied van omgaan met producten tijdens de herroepingstermijn en op het gebied van het in rekening mogen brengen van bijzondere leveringskosten zijn belangrijke winstpunten behaald voor webwinkels.
Special
Morgen komen we met een uitgebreide special over de nieuwe Richtlijn Consumentenrechten, waarin we ingaan op alle consequenties van de richtlijn. Die sturen we naar onze leden toe en het zijn onze leden die we de komende maanden zullen helpen er voor zorg te dragen dat ze goed voorbereid zijn op de nieuwe maatregelen die gaan komen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Lobbyinspanningen voorkomen veel ellende
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.