Twinkle | Digital Commerce

CBS: 'Fanatieke webkoper vaak hoger opgeleide man'

2017-05-27
562359
  • 2:11

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is de meerderheid van de Nederlandse internetgebruikers een ‘frequente e-shopper’. Vooral onder mannen, mensen in de leeftijd van 25-44 jaar en hoger opgeleiden bevinden zich veel regelmatige webkopers.

Dat blijkt uit het rapport 'ICT, kennis en economie' dat het CBS vanochtend heeft gepubliceerd. In het rapport wijst het CBS op veel webwinkelcijfers die eerder al naar buiten werden gebracht, bijvoorbeeld over de groei van het aantal webshoppers (tot 77 procent van alle Nederlandse internetgebruikers). Twinkle concludeerde daaruit dat het percentage internetgebruikers dat niet koopt op het web in vijf jaar tijd is gehalveerd.

‘Verzadiging nabij’
Het CBS schrijft in het vandaag gepubliceerde rapport dat een natuurlijk maximum van het aantal webshoppers in zicht is: ‘Het aantal e-shoppers is weliswaar opnieuw toegenomen, maar de groei was minder sterk dan in eerdere jaren het geval was. Zowel in absolute als in relatieve zin is de groei in 2010 gehalveerd ten opzichte van de groei die in 2009 optrad. Deze afnemende groei is een teken dat een verzadiging nabij is.’

Frequente e-shoppers
Meer dan de helft van de Nederlandse internetgebruikers, 55 procent,  is te beschouwen als wat het CBS ‘frequente e-shoppers’ noemt. Dat zijn mensen die in de drie maanden voor de CBS-peiling nog een aankoop deden op het web. Het percentage regelmatige webshoppers ligt ruim twee keer zo hoog als in 2002, toen e-commerce nog min of meer in de kinderschoenen stond. Uit het rapport van vandaag:



Demografische kenmerken
Het CBS besteedt ook aandacht aan de demografische kenmerken van het aantal frequente e-shoppers in 2010. Uit onderstaande figuur blijkt dat de meerderheid van zowel de mannen als de vrouwen regelmatig koopt op het web, maar dat zich vooral in de eerste groep veel regelmatige webkopers bevinden. Te zien is dat nog niet de helft van het aantal jongeren regelmatig online koopt en ongeveer één op de drie pensionado’s. Onder de mensen die hoger onderwijs hebben genoten, bevinden zich ongeveer twee keer zoveel frequente e-shoppers als onder mensen met lager onderwijs:



Reizen populairst
Uit onderstaande afbeelding in het rapport blijkt dat afgelopen jaar voor het eerst meer dan de helft van de Nederlandse internetgebruikers een reis, vakantie of accommodatie boekte online. Vergeleken met 2008 groeide het aandeel webkopers onder de internetgebruikers in alle productcategorieën, behalve in hardware en elektronische benodigdheden:



U kunt het rapport rapport 'ICT, kennis en economie' hier downloaden (pdf). Vanaf pagina 83 vindt u een paragraaf over de inzet van e-commerce bij Nederlandse bedrijven (cijfers tot 2009). Vanaf pagina 119 wordt ingegaan op de groeiende populariteit van e-commerce onder consumenten.