Twinkle | Digital Commerce

Kleertjes.com biedt klant inzicht in werk in uitvoering

2017-05-27
180101

De lancering van het nieuwe Kleertjes.com heeft volgens ‘founding mother’ Claudia Willemsen meer voeten in de aarde gehad dan vooraf gedacht. Om klanten continu op de hoogte te houden van de verbeteringen biedt de webwinkel voortaan een overzicht van ‘werk in uitvoering’.

Kleertjes.com opende enkele maanden geleden een nieuwe website. Daar was anderhalf jaar voorbereiding aan vooraf gegaan. ‘We hebben de boel volledig vervangen, de hele pui van het bedrijf eruit gesloopt. Zoiets zie je niet vaak bij een webwinkel die gewoon doordraait. Iedereen heeft zich er een beetje in vergist hoe het is om helemaal opnieuw te beginnen. Eigenlijk hebben we te lang op het oude platform doorgedraaid’, is Willemsen openhartig. ‘Een andere les is dat we onze klanten beter op de hoogte hadden moeten houden van de veranderingen aan “hun” Kleertjes.com. Dat hebben we te weinig gedaan.’

Kinderziektes
Het werk aan de site hield niet op met de lancering van de site, want al snel kwamen verschillende kinderziektes naar boven. Kleertjes.com wond daar vanaf het begin geen doekjes om, getuige de boodschap op de site destijds:



Werk in uitvoering website
Kleertjes.com stuurde onder meer een kaart en een persoonlijke boodschap van Willemsen naar klanten. Enerzijds met een mea culpa over de achtergebleven communicatie, anderzijds met berichtgeving over de vorderingen van de site. Want voor een deel van de problemen was de oplossing niet één twee drie gevonden. Willemsen: ‘Om de communicatie structureler aan te pakken ontstond twee weken geleden het plan om een website te maken met een overzicht van werk in uitvoering. Die is met dank aan onze partner HPU in no time gebouwd en staat sinds vorige week live. Gister hebben we daar een statuslijst aan toegevoegd.’

Bugs
Op die statuslijst staan alle bugs en wensen die bij Kleertjes.com bekend zijn, met een datum waarop het probleem moet zijn opgelost. Als het goed is kan vandaag weer een aantal to do's van de lijst worden geschrapt. Zo moet de inhoud van een winkelmandje daar voortaan in blijven liggen als de shopper op een of andere manier is afgeleid. Nu wordt het mandje automatisch geleegd na een kwartier: ‘Idioot eigenlijk dat het systeem je mandje na twee uur shoppen leeggooit als je even een praatje maakt met iemand’, zegt Willemsen. ‘Dat gebeurt in een gewone winkel toch ook niet?’

‘Als een zonnetje’
Willemsen zegt dat de werk in uitvoering website in ieder geval tot half augustus in de lucht blijft: ‘Dan moet fase 1 van de site af zijn en moeten de onderliggende oorzaken van de traagheid zijn verholpen. Het moet dan werken als een zonnetje.’

Willemsen benadrukt dat er vier fasen zijn benoemd in de ontwikkeling van Kleertjes.com, dus dat er nog veel nieuwe gebruiksopties aan zitten te komen: ‘Denk voor fase 2 aan meer klantcontactdingen, meer interactie. Er ligt een supergoed plan, maar het heeft allemaal wel even tijd nodig.’

Polls over usability
De pas verkozen Onderneemster van het Jaar pleit ervoor dat Werkinuitvoering.kleertjes.com ook na augustus, als fase 1 is afgerond, in de lucht blijft. ‘De site kan als startpunt dienen voor onze enquêtes en voor informatie over ons klantenpanel. Ook polls over usability zouden we daar kwijt kunnen. Kleertjes.com heeft hele goede, betrokken klanten. Daar krijgen we de beste feedback van.’

Kleertjes.com schoot ook een video voor de werk in uitvoering website. Die kunt u hieronder bekijken: