Groupon gaat naar de beurs en start met Expedia een hotelaanbiedingensite. Concurrent LivingSocial begint in Nederland, helpt Amazon met AmazonLocal en koopt de Franse concurrent Dealissime.com. Google start ondertussen met Google Offers.
Als fusies en overnamens de 'hottest trend in e-commerce' zijn, zoals we eergister schreven, zijn kortingssites een goede tweede. Nieuwtjes over couponsites volgen elkaar in hoog tempo op. De oogst van de afgelopen dagen:
- Groupon naar de beurs
Groupon had al eerder te kennen gegeven graag naar de beurs te willen dit jaar en heeft dat voornemen nu handen en voeten gegeven. Het ‘jongste miljardenbedrijf ooit’ heeft een dossier ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC.
In de papieren wordt niet gerept over de geschatte totale waarde van Groupon, dat zich behalve op fysieke winkeliers ook op e-commerce bedrijven richt (interview met Daphna Bosman hier). De groei zit er nog altijd goed in bij Groupon: in het eerste kwartaal van dit jaar boekte het bedrijf een omzet van 664 miljoen dollar, veertien keer zoveel als in de eerste drie maanden van 2010.
Het verlies, zo tekent Business Insider aan, groeit echter met de omzet mee:
- Groupon en Expedia
Aan het eind van het laatste kwartaal had Groupon 83 miljoen leden. Door samenwerkingen met andere partijen hoopt Groupon zijn bereik verder te vergroten. Vorige maand kwam het bedrijf een samenwerking overeen met ticketaanbieder LiveNation: op GrouponLive worden kaartjes voor evenementen tegen flinke kortingen aangeboden.
Nieuw is een deal met Expedia, 's werelds grootste online reisbureau. Reisorganisaties kunnen hun aanbod voortaan via Groupon Getaways aan de man brengen. Groupon Getaways, dat aftrapt in de Verenigde Staten en Canada, zal deals tonen van ruim honderduizend hotels in de wereld.
- Google Offers
Groupon sloeg in december nog een overnamebod van 6 miljard dollar af van Google, dat daarop zijn eigen kortingssite aankondigde. Google Offers, die kunnen worden verzilverd met de mobiele portemonnee Google Wallet, ging deze week van start in de Amerikaanse stad Portland.
- LivingSocial naar Nederland
LivingSocial, lange tijd gezien als de grootste concurrent van Groupon, begint volgende week met aanbiedingen voor Nederlandse steden. De Nederlandse entree van LivingSocial hing al lang in de lucht, maar wordt nu dan werkelijkheid. Behalve tegen Groupon gaat LivingSocial het hier opnemen tegen Marktplaats Aanbieding, Sweetdeal van Wegener en GroupDeal, waar de Telegraaf Media Group een belang in heeft.
- LivingSocial helpt Amazon aan AmazonLocal
Ook Amazon heeft het strijdtoneel van kortingen inmiddels betreden, met AmazonLocal. Het lijkt erop, zo schrijft The Next Web, dat Amazon zelf geen kortingsaanbod zal toevoegen, maar als aggregator slechts deals van bestaande kortingssites doorplaatst. Dat doet Amazon in eerste instantie met LivingSocial, het bedrijf waarin het eind vorig jaar een belang nam.
- LivingSocial koopt Dealissime.com
LivingSocial heeft nog een zet gedaan in de concurrentiestrijd met Groupon. Het bedrijf kocht de Franse couponsite Dealissime.com, dat deals aanbiedt aan leden in Paris, Marseille en Lyon en binnenkort in Lille en Bordeaux. Door de overname heeft LivingSocial ruim dertigduizend leden en een positie in dertien landen, meldt Bizjournals.com.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Groupon beurs op, LivingSocial in Nederland, Google Offers live
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.