Twinkle | Digital Commerce

Telegraaf trekt stekker uit webwinkel

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:39

De Telegraaf gaat verder zonder Telegraafshop.nl. De uitfasering van de webwinkel, die al even geleden is ingezet, heeft tot een daling van de digitale jaarinkomsten geleid bij eigenaar Telegraaf Media Group (TMG).

Een en ander blijkt uit het jaarverslag van TMG. De digitale inkomsten daalden vorig jaar met 7,2 procent tot 64,2 miljoen euro. Dat is ‘vooral veroorzaakt door het beëindigen van De Telegraaf webshop en de verkoop van enkele digitale activiteiten’, rapporteert TMG.

Zo goed als leeg
Hoewel TMG al spreekt over het einde van de webwinkel, is die nog wel in de lucht. Op Telegraafshop.nl wordt momenteel echter nog maar een zeer beperkt aantal producten verkocht. In de categorie ‘DVD & CD’ zijn nog twee artikelen verkrijgbaar, de categorie ‘Huis, tuin en keuken’ is helemaal leeg. Het Noorse A&C Sieraden, dat de kanalen van De Telegraaf aanwendde als springplank naar de Benelux, levert nog het meeste aanbod.

Aanbiedingen
Op e-commerce vlak verdient De Telegraaf momenteel bijna alleen nog aan aanbiedingen. Eigenaar TMG kreeg afgelopen zomer de resterende aandelen in GroupDeal in bezit. Daarmee werd het 100 procent eigenaar van de dagdealsite die Paul Montagne in 2010 begon. Bij die acquisitie werd al duidelijk dat de online verkoopactiviteiten van de dagdealaanbieder en de krant zouden worden gebundeld.

Naast GroupDeal houdt TMG momenteel ook Telegraaf Aanbiedingen in de lucht, dat echter geheel wordt gevoed door de overgenomen flash sale site.

Twinkle100
Nog maar een paar jaar geleden zag TMG een rol voor zichzelf weggelegd als bouwer van webshops voor het mkb. Die rol heeft de nummer 70 van de laatste Twinkle100 nooit op zich genomen. Begin vorig jaar werd Heimweewinkel.nl, een webwinkel met Hollandse producten, verkocht aan leverancier Van Tol Retail.

Derde geldstroom
E-commerce werd een jaar of vier geleden nog gezien als een beloftevolle ‘derde geldstroom’ voor (kranten)uitgevers, naast abonneegelden en advertenties. Al snel ervoeren ze dat online verkopen tijd, geduld en vernuft vergt, schreef Twinkle in het voorjaar van 2013. De ambities werden mettertijd bijgesteld.