Twinkle | Digital Commerce

Mysteryshopper bezoekt Pabo.nl

2017-11-09
180101
  • 6:13

Jurgen Nijhuis, in het bezit van vele aliassen en alter ego’s, bezoekt voor Twinkle webwinkels. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de shops op een flink aantal punten. Dit keer: Pabo.nl.

Tekst: Jurgen Nijhuis

____________________

Per onderwerp geef ik een waardering van:

- - (slecht)
- (matig)
+/- (neutraal)
+ (goed)
++ (uitstekend)



Per hoofdonderwerp geef ik een gemiddelde van de subonderwerpen.
____________________

Algemene eerste indruk +    
De homepage van Pabo valt op door twee dingen: de afwezigheid van porno en een statische sitemap van alle categorieën in de shop. Zoekmachines en mobieltjes hebben vaak moeite met JavaScript-menu's en dan is zo'n sitemap onder aan de pagina een goed alternatief. Bovendien zie je ook alle subcategorieën, die in het script-menu pas te zien zijn als je erop hebt geklikt. Het script-menu staat er overigens dubbel op: een verticale versie links en een horizontale versie bovenaan.

Qua visuals is het allemaal heel decent, verder dan modellen in lingerie en een plaatje van een discreet vibratortje gaat het niet. De opmaak is standaard en neutraal, en wijkt niet af van een gemiddelde webshop. Pabo's belangrijkste steunkleur is rood, een vrij voor de hand liggende keuze voor een erotiekshop, lijkt me.

Aanbieder +/-
Contact en bereikbaarheid - -
Pabo heeft kennelijk weinig behoefte aan klantcontact, want op de voor de hand liggende plaatsen schittert contactinformatie door afwezigheid. Geen telefoonnummer, geen adres en geen e-mailadres. De informatie is na enig speurwerk wel te vinden, verspreid over diverse onderliggende pagina's, maar dat is verre van gebruiksvriendelijk. Je mag van een webshop met het Thuiswinkel Waarborg verwachten dat de contactinformatie - op zijn minst onder de link Service - duidelijk en volledig wordt gepubliceerd op gebruikelijke plekken. Sterker nog: dit is een van de lidmaatschapsvoorwaarden.






De pagina Contact, waar je alle relevante informatie zou verwachten, bevat slechts een mailformulier. Dit formulier bevat bovendien een groot aantal verplichte velden, die een grote drempel opwerpen om contact op te nemen. Waarom moet je verplicht je complete naw-gegevens invullen voor het stellen van een vraag of sturen van een opmerking?

Algemene voorwaarden en garanties +
De algemene voorwaarden van Pabo zijn die van Thuiswinkel.org, plus enkele aanvullende voorwaarden. Bepaalde producten zijn bijvoorbeeld uit hygiënisch oogpunt niet retourneerbaar indien de verpakking is aangebroken.

De voorwaarden zijn in grote lijnen redelijk te volgen, hoewel ik de Thuiswinkel-voorwaarden tekstueel sterk voor verbetering vatbaar vind. Het taalgebruik kan naar mijn mening een stuk begrijpelijker en toegankelijker, zonder de juridische dekking te verliezen.

De garanties en retourvoorwaarden van Pabo komen overeen met die van Thuiswinkel.org.

Privacyreglement ++
Pabo heeft een uitgebreid privacyreglement, waarin zorgvuldig en duidelijk wordt omschreven welke gegevens van bezoekers en klanten wordt geregistreerd en gebruikt. Prima informatie!

Website +
Vormgeving +/-
De uitstraling van Pabo.nl is minder opwindend dan je misschien zou verwachten bij een erotiekwinkel. De site lijkt wel gebaseerd op de standaardinstallatie van een willekeurig webshop-script. Daardoor krijgen de producten natuurlijk wel wat meer de kans om in het oog te springen, maar het design zou desondanks toch wel een verfrissende make-over kunnen gebruiken.




Wat mij betreft is het dubbele menu overbodig. De horizontale menubalk zou zonder probleem weggelaten kunnen worden. Dat zou het beeld wat rustiger maken, want de header is enigszins druk en onoverzichtelijk. De ruimte die het menu inneemt, zou dan gebruikt kunnen worden door de zoekfunctie, extra linkjes en taalkeuze die nu onder het menu in de witruimte hangen. Over de linkjes gesproken, de vormgeving daarvan zou wat aangepast moeten worden, want nu lijkt het een kruimelpad, wat het dus niet is.

Hoewel ik het assortiment van een webshop nooit in de bespreking betrek, moet ik zeggen dat ik opkeek van het assortiment van Pabo. Naast de verwachte artikelen als pornodvd 's, seksspeeltjes en lingerie, is er een behoorlijk aanbod van niet-erotisch getinte producten zoals kleding, schoenen, handtassen, parfum, bedde- en linnengoed, keukengerei en apparatuur als ontharingsapparaten, televisies, audioapparatuur en digitale camera's.

Zoeken en selecteren +
De zoekfunctie ondersteunt helaas niet zoeken op delen van woorden. Een opdracht als ‘ibrat’ levert dus geen resultaat op; je moet het exacte zoekwoord gebruiken. Wel worden suggesties gedaan als de invoer wordt herkend als onderdeel van een steekwoord. Dus bij ‘vibrat’ verschijnt er een lijst met vijftien suggesties in beeld. Dit zijn de eerste vijftien artikelen die alfabetisch met de invoer matchen. Tevens worden er suggesties gedaan voor categorieën.

Selecteren kan in beperkte mate, bijvoorbeeld op maat, kleur en prijs (bij kleding) of op prijs (bij dvd's). In principe is dit ook wel voldoende, in combinatie met de subcategorieën in het zijmenu.

Pabo.nl heeft geen sorteermogelijkheid binnen categorieën of gemaakte selecties. De artikelen staan ogenschijnlijk ongeordend in het getoonde overzicht. Dit vind ik wel een misser. Toch vind ik de totale score voor dit onderdeel net genoeg voor een plus.

Techniek +
In technisch opzicht werkt de site voor zover ik heb ondervonden goed, snel en foutloos in vrijwel alle browsers. Uitzondering is Internet Explorer 9, die bij mij een flink aantal keren crashte. Een paar keer crashte daardoor zelfs ook mijn hele computer (Windows 7, voorzien van laatste updates). Nu zorgt IE9 in native mode wel voor meer problemen, dus het ligt ook aan deze browser die blijkbaar nog niet helemaal ‘bugvrij’ is. Maar ik heb niet eerder meegemaakt dat daardoor de pc crashte. Blijkbaar is er ergens iets op Pabo.nl waarin IE9 zich verslikt. Ik heb de oorzaak niet kunnen lokaliseren.

Beetje jammer is het ontbreken van de mogelijkheid om foto's van artikelen op groot formaat te bekijken. Je kunt wel inzoomen, maar het pop-up venster schaalt niet mee met de vergroting en daardoor verlies je het overzicht. Dit is een achterhaalde oplossing.

Gebruiksvriendelijkheid +
Over het algemeen is Pabo.nl een gebruiksvriendelijke webwinkel. De opzet en bediening verlopen via gebaande en bekende paden en alles werkt zoals je verwacht. Het enige echte minpunt is de minder gebruiksvriendelijke manier van het tonen van ingezoomde foto's. Andere kleine kritiekpunten voor wat betreft de gebruiksvriendelijkheid zijn de linkjes onder de header die er uitzien als een kruimelpad (maar het niet zijn) en het ontbreken van een echt kruimelpad als hulpmiddel in de navigatie.

Pluspuntje met betrekking tot dit thema betreft de handige maattabel die opgemeten centimeters van bijvoorbeeld nek, borst en taille omzet naar confectiematen.

Teksten en informatievoorziening ++
Pabo's teksten zijn van behoorlijk niveau, de zinnen lopen goed en bevatten geen taalfouten. De stijl is neutraal en correct en de lezer wordt in de meeste gevallen met u aangesproken. Hoewel er op diverse pagina's ineens getutoyeerd wordt - bijvoorbeeld in enkele onderdelen van de Service-sectie en tijdens het bestellen. Pabo moet wat dat betreft een duidelijkere keuze maken.

De informatievoorziening is voldoende tot goed, afgezien van de nogal verstopte contactinformatie waar ik het al eerder over had. De Service-sectie biedt voldoende informatie over alles wat je als bezoeker of klant zou willen weten.

E-commerce +           
Informatievoorziening en gebruiksvriendelijkheid bestelproces ++
Wat lang niet alle webshops doen, doet Pabo wel: duidelijke informatie verstrekken over het verloop van het bestel- en betaalproces. Heel goed!



Betaalopties ++
Naast PayPal worden ook iDeal en creditcard als betaalopties aangeboden. In de informatie staat dat het tevens mogelijk is om te betalen via acceptgiro en achterafbetaling, maar die opties waren niet beschikbaar tijdens mijn testbestelling.

Veiligheid bestelproces ++
Het orderproces verloopt vanaf het begin beschermd, dus als koper kun je rekenen op optimale veiligheid tijdens het bestellen. Goed voor elkaar.

Afwikkeling testorder +
Mijn testbestelling verliep volgens verwachting en probleemloos. Uiteraard werd een ‘discrete verpakking’ gebruikt: een volstrekt anonieme doos zonder verwijzing naar de afzender. Ik had overigens iets kleins besteld en dat werd desondanks in een veel grotere doos verpakt, waarin ruimte was voor wel twintig van dergelijke artikelen. Ik kan me niet voorstellen dat Pabo geen kleinere dozen ter beschikking heeft? Ook bevatte de doos geen verpakkingsmateriaal.

De voortgang van de orderafwikkeling werd duidelijk gecommuniceerd via diverse e-mails.

Conclusie +
Over het algemeen is Pabo.nl een kwalitatief goede webwinkel. Er zijn wel diverse kritiekpuntjes, zoals onduidelijke communicatie van contact- en servicegegevens, een wat ongeïnspireerde vormgeving, licht tekortschietende zoek- en selectieopties en een mogelijk conflict met IE9. Maar al met al is een positieve score voor deze webshop welverdiend.


Dit is de uitgebreide versie van een artikel dat eerder verscheen in Twinkle 5-2011.