Nieuwe technologieën of toepassingen vertonen vaak een interessante levenscyclus: na een voorzichtige start in kleine kring, rent ‘opeens’ iedereen achter elkaar aan om het nieuwe evangelie van de technologie of toepassing te verkondigen.
De wereld zal voorgoed veranderen, en voor ondernemers breken gouden tijden aan. Een hype is geboren.
Door: Michel Schaeffer
Nadat we allemaal moe zijn geworden van het achterna rennen van de hype, blijkt het helemaal (nog) niet zo revolutionair of commercieel succesvol te zijn als we elkaar tijdenlang hebben wijsgemaakt. Zo snel als de hype ontstaat, zo snel slaat het sentiment om naar onderschatting: ‘dit wordt natuurlijk nooit iets’.
Denk nog eens terug aan de opkomst van internet. De hype was mega, de knal waarmee de bubble uit elkaar barstte nog groter. Onderschatting van de toekomst was het gevolg: op de puinhopen van de hype bleek in eerste instantie helemaal niets meer te willen groeien.
Een gevalletje ‘overhyped , underestimated ’ dreigt nu voor mobile commerce. Al meerdere keren in het afgelopen decennium een hype (Bol.com had bijvoorbeeld in 2002 al een eigen WAP-site), en even zo vaak was het resultaat teleurstellend (zes bestellingen in onze mobiele winkel in 2002). ‘Overhyped ’ in het kwadraat.
Uit het lood geslagen door alle verkeerde voorspellingen en tegenvallende resultaten in de afgelopen jaren, staan de investeringen in mobiel nu bij menig retailer op een laag pitje. Uit een recent artikel van de New York Times blijkt zelfs dat 88 procent (!) van de Top 500 Amerikaanse retailers geen (geoptimaliseerde) mobiele site of app heeft. U leest het goed: 440 van de Top 500 retailers negeert mobiele gebruikers. In Nederland is het niet veel beter: surf met uw smartphone eens naar een paar winkels en huiver van het resultaat. De door de Thuiswinkel.org ingestelde prijs ‘beste mobiele webwinkel’ had dan ook bedroevend weinig aanmeldingen.
En dat terwijl mobiel internet dankzij de opkomst van de smartphones nu toch écht kritische massa heeft. Dé kans om altijd en overal informatiehongerige mensen te voeden, of koopgrage consumenten op ieder moment te kunnen converteren. ‘Overhypen ’ is niet goed, onderschatten nog erger. Aan de slag!
Michel Schaeffer is marketingdirecteur bij Bol.com. Hij geeft voor het volgende nummer het stokje door aan Patrick Kerssemakers, CEO van Fonq.nl.
Deze posting verscheen eerder als wisselcolumn in Twinkle 5-2011.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Overhyped, underestimated
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.