De Amsterdamse binnenstad gaat de komende acht jaar volledig op de schop. De gemeente verbouwt het Stationsplein en de Prins Hendrikkade, er komt een stadslus met een-richtingsverkeer en grote delen worden autovrij.
Er liggen mooie, en dikke, plannen met geweldige impressies van hoe mooi het allemaal gaat worden. Daar hadden we die inmiddels tienjarige bouwput voor onze deur wel voor over.
De vele ondernemers, winkels, horecabedrijven en toeristen delen de binnenstad met meer dan tachtigduizend Amsterdammers. Bewoners die graag bestellen bij Albert.nl, de Culinaire Versmarkt, Nespresso, Wehkamp of Bol.com. En dat doen ze al snel meer dan een half miljoen keer per jaar op die binnenstedelijke postzegel. Hoe moet dat straks? Er lijkt in de Amsterdamse plannen nog nauwelijks nagedacht te zijn over de thuislevering bij de binnenstadbewoners.
Mooie plannen
De gemeente Amsterdam geeft iedereen ruim van tevoren de kans om de plannen in te zien en suggesties te doen. Wij klagen over de bomen die ze voor ons huis willen planten en over nog zo wat klein lokaal leed als de kleur van de nieuwe stoeptegels en de vormgeving van de fietsenrekken.
Opkomen voor belangen
De Kamer van Koophandel, MKB Nederland, Amsterdam City en Horeca Nederland komen op voor de belangen van hun leden. Die willen allemaal goed bereikbaar zijn voor de kleertjes, de verse vis, de consumenten en de bierstroom. Maar, niemand komt op voor de belangen van de honderden webwinkels die tachtigduizend consumenten (en even zoveel kleine ondernemers) moeten bedienen in Amsterdam.
Laden en lossen?
Er zijn in de Amsterdamse plannen geen laad- en losvoorzieningen voorzien voor de levering van webwinkels. Niet duidelijk is hoe nu het goederenverkeer voor ondernemers en bewoners gaat lopen. Er zijn nu al knelpunten in de bevoorrading. Die knelpunten worden nijpender, omdat de bestaande laad- en losmogelijkheden volledig verdwijnen in de plannen en er toch steeds meer bezorging door webwinkels plaatsvindt. Dat is niet handig.
Ambassadeur
Ik wil wel Ambassadeur voor de Thuislevering worden. Ik ga met de thuiswinkelorganisaties en pakjesleveranciers naar lokale overheden om te praten over het belang van een goede, duurzame en veilige, thuislevering en wat ze daarvoor moeten doen. En ik laat mij inspireren door uitstekende buitenlandse voorbeelden. Ik ga gemeenten het bedrijfsleven mobiliseren om actief bij te dragen aan een aantal succesvolle voorbeeldprojecten.
Nu alleen nog een potje met geld vinden voor mijn riante salaris, kantoor aan een van de Amsterdamse grachten en keurige dienstauto met chauffeur …
At your service!
Hoi Walther,
Heb je het artikel: 'Bpost plaatst pakjesautomaten voor Belgische webshoppers' al gelezen? Leuk initiatief van onze onderburen, misschien eens sparren met deze Belgen, in het kader van jouw ambassadeursschap (http://bit.ly/hFDS4S)?
Gesproken over onderburen: In een ver verleden was je ooit nog mijn 'onderbuurman' -Kerkstraat-.
Succes, lijkt me zinvol initiatief!
Geweldige tip! Dank je wel.
En inderdaad waren wij buren op de Kerkstraat. Jij zat bij Nedlloyd DC en ik had de Galerie....
Groeten!
Walther.
Walter dat wordt de bakfiets en/of paard en wagen van stal halen.
Beste Walther,
Misschien kan je in dag budget gelijk een studiereis naar Rome in opnemen. Daar maken ze gebruik van de meest mooie vervoersmiddelen. Het barst er van de scooters en Smarts. Misschien kan je een Smart met chauffeur bestellen. De vraag is of we de oplossing van de laatste meter in de infrastructuur of in de (vervoers)middelen moeten gaan vinden.
Wens je een mooie nieuwe baan toe.
Met een hartelijke groet,
Hessel
Beste Walter,
Ik weet dat je een fervent web-shopper bent. Mischien is dit de uitgelezen kans om eens achter de PC vandaan te komen en naar bv Selexyz in A'dam te gaan. Te genieten van een heerlijk kopje koffie en ondertussen ook te genieten van twee andere zaken, de rust waarin je een groot gedeelte van de long tail in boeken nog kunt voelen.
Daarnaast kun je, als je slim shopt, een aantal producten consolideren en aan stroomverdikking doen iets wat bij internet leveranciers maar niet wil lukken en zo funest is voor het milieu
Verder is het door de stad lopen gezond, goed voor je fysieke ontmoetingen met vrienden en kun je beter nieuwe trends waarnemen
Potverdorie dat ouderwetse winkelen was zo stom nog niet
Veel winkelplezier
Raymond