Twinkle | Digital Commerce

EU: 'Webwinkels draaien op voor retourkosten'

2017-11-11
180101

Webwinkels worden verplicht te leveren in alle lidstaten van Europa. Consumenten krijgen na de zichttermijn van 14 dagen nog eens 14 dagen de tijd om producten terug te sturen. Als ze dat doen bij producten duurder dan 40 euro, moet de webwinkelier de retourkosten betalen.

Dat wil het Europees Parlement (EP). Vorige week stemde de volksvertegenwoordiging in (persbericht) met een rapport (pdf) over consumentenrechten. De politiek kiest daarmee voor schijnzekerheid voor consumenten. De maatregelen zijn bedoeld om het vertrouwen van consumenten te vergroten bij het zakendoen over de eigen landgrenzen.

10 miljard euro schade
Samenwerkende Europese belangenorganisaties hebben de extra lasten / schade voor webwinkeliers becijferd op zo’n 10 miljard euro. Zónder de nieuwe richtlijnen komen de kosten van de retourzendingen uit op 5,7 miljard euro. De nieuwe regelgeving zal voor webwinkeliers leiden tot een toename van de retourkosten tot 15,7 miljard euro.

Verplicht leveren in héél Europa
Ook wil het Europese Parlement opleggen (artikel 22a) dat webwinkels verplicht zijn goederen te leveren in álle lidstaten van de EU. Een Nederlandse webwinkelier zou daarmee worden verplicht diensten aan te bieden aan inwoners van 27 landen, met 25 talen en 7 monetaire systemen. Dit is ondenkbaar en onwerkbaar.

14 dagen tijd voor retour
Voor webwinkels is het al even erg dat het Europees Parlement vindt dat consumenten 14 dagen de tijd moeten krijgen om goederen terug te sturen. Dit komt bovenop de voorgestelde bestaande herroepingtermijn ofwel zichttermijn van 14 dagen, waar consumenten veelal nu al recht op hebben. Ook hier kiest de politiek voor versterking van de rechten van de consument. Er lijkt geen plaats lijkt te zijn voor belangen van webwinkels.

Van de zotte
Het is van de zotte dat heel Europa zich gaat aanpassen aan een door een ieder verguisd Duits systeem dat nog stamt uit het pré-postorder tijdperk, namelijk de verplichting voor verkopers op afstand om retourkosten te dragen bij producten boven de 40 euro. Met alle extra voorstellen wordt het onwerkbaar voor webwinkels: een Italiaanse consument op Sardinië gaat vier Amerikaanse jumbokoelkasten in vier verschillende kleuren bestellen bij een Nederlandse webwinkel en zendt er drie terug (ongeveer een maand na levering!). Kost toch niks. Althans niet voor deze consument, wel voor de ondernemer en het ondernemerschap en daarmee dus uiteindelijk ook voor alle consumenten. Het aanbod wordt schraler, extra kosten worden doorberekend aan consumenten. Webwinkels leggen het loodje.

Einde ondernemerschap dreigt
De nieuwe voorgestelde regelgeving zal averechts werken. Consumenten hebben in de afgelopen tien jaar geprofiteerd van de prijscompetitie via het winkelen op internet. De consument en de kleine webwinkelier zullen uiteindelijk de rekening gaan betalen. De extra kosten zullen linksom of rechtsom worden doorberekend aan consumenten. Maar voor veel kleine webwinkels dreigt met de nieuwe spelregels ook het einde van het ondernemerschap. Zij zullen niet in staat zijn om met de nieuwe regelgeving aan deze verplichting te voldoen.