Webwinkels worden verplicht te leveren in alle lidstaten van Europa. Consumenten krijgen na de zichttermijn van 14 dagen nog eens 14 dagen de tijd om producten terug te sturen. Als ze dat doen bij producten duurder dan 40 euro, moet de webwinkelier de retourkosten betalen.
Dat wil het Europees Parlement (EP). Vorige week stemde de volksvertegenwoordiging in (persbericht) met een rapport (pdf) over consumentenrechten. De politiek kiest daarmee voor schijnzekerheid voor consumenten. De maatregelen zijn bedoeld om het vertrouwen van consumenten te vergroten bij het zakendoen over de eigen landgrenzen.
10 miljard euro schade
Samenwerkende Europese belangenorganisaties hebben de extra lasten / schade voor webwinkeliers becijferd op zo’n 10 miljard euro. Zónder de nieuwe richtlijnen komen de kosten van de retourzendingen uit op 5,7 miljard euro. De nieuwe regelgeving zal voor webwinkeliers leiden tot een toename van de retourkosten tot 15,7 miljard euro.
Verplicht leveren in héél Europa
Ook wil het Europese Parlement opleggen (artikel 22a) dat webwinkels verplicht zijn goederen te leveren in álle lidstaten van de EU. Een Nederlandse webwinkelier zou daarmee worden verplicht diensten aan te bieden aan inwoners van 27 landen, met 25 talen en 7 monetaire systemen. Dit is ondenkbaar en onwerkbaar.
14 dagen tijd voor retour
Voor webwinkels is het al even erg dat het Europees Parlement vindt dat consumenten 14 dagen de tijd moeten krijgen om goederen terug te sturen. Dit komt bovenop de voorgestelde bestaande herroepingtermijn ofwel zichttermijn van 14 dagen, waar consumenten veelal nu al recht op hebben. Ook hier kiest de politiek voor versterking van de rechten van de consument. Er lijkt geen plaats lijkt te zijn voor belangen van webwinkels.
Van de zotte
Het is van de zotte dat heel Europa zich gaat aanpassen aan een door een ieder verguisd Duits systeem dat nog stamt uit het pré-postorder tijdperk, namelijk de verplichting voor verkopers op afstand om retourkosten te dragen bij producten boven de 40 euro. Met alle extra voorstellen wordt het onwerkbaar voor webwinkels: een Italiaanse consument op Sardinië gaat vier Amerikaanse jumbokoelkasten in vier verschillende kleuren bestellen bij een Nederlandse webwinkel en zendt er drie terug (ongeveer een maand na levering!). Kost toch niks. Althans niet voor deze consument, wel voor de ondernemer en het ondernemerschap en daarmee dus uiteindelijk ook voor alle consumenten. Het aanbod wordt schraler, extra kosten worden doorberekend aan consumenten. Webwinkels leggen het loodje.
Einde ondernemerschap dreigt
De nieuwe voorgestelde regelgeving zal averechts werken. Consumenten hebben in de afgelopen tien jaar geprofiteerd van de prijscompetitie via het winkelen op internet. De consument en de kleine webwinkelier zullen uiteindelijk de rekening gaan betalen. De extra kosten zullen linksom of rechtsom worden doorberekend aan consumenten. Maar voor veel kleine webwinkels dreigt met de nieuwe spelregels ook het einde van het ondernemerschap. Zij zullen niet in staat zijn om met de nieuwe regelgeving aan deze verplichting te voldoen.
Beste Wijnand
Dit probleem is volgens mij niet zo groot. Als webwinkelier kun je de verzendkosten naar andere EU landen torenhoog maken. Zo hoog dat de kans dat je orders uit die landen krijgt, nagenoeg nihil is. Krijg je de order toch dan worden je risico's afgedekt door de enorme marge die je gemaakt hebt op de verzending.
Waat ik ook nergens kan vinden in dat stuk van de commissie is dat de webwinkelier verplicht is alle talen en valuta uit de EU aan te bieden. Misschien heb ik niet goed gekeken. Kun jij vertellen waar dat staat?
groeten
Ralph
Opvallend om te zien dat bovenstaande zaken nu juist punten zijn waarop sites zoals Zappos zich onderscheiden qua service-beleving terwijl dat in dit stuk ("van de zotte" en "webwinkels leggen het loodje") als iets negatiefs wordt gezien. Een dergelijke aanpak en service-gerichte cultuur heeft Zappos geen windeieren gelegd.
De vraag is natuurlijk in hoeverre hier wetgeving voor opgesteld dient te worden maar om dit nu als "van de zotte" te bestempelen...
Goed stuk! Waar het om gaat is dat nieuwe regels (die volstrekt nergens op slaan) het de (kleine) ondernemer onmogelijk maakt voet aan de grond te krijgen of te groeien. Wellicht de lobby van de reguliere winkels aan het werk? Dat er nu nog een mogelijkheid is om bestellingen uit andere landen een hogere premie te vragen is niet relevant. Dat soort dingen wordt later aangepakt, nadat dit voorstel is goedgekeurd.
Zijn er overigens zo veel klachten binnengekomen dat de EU hier een prioriteit van maakt? Je zou zeggen dat ze wel iets anders aan hun hoofd hebben daar in Brussel!
Dit artikel toont maar weer eens aan dat het nu toch echt tijd wordt dit dit wereldvreemde en geldverslindende instituut af te schaffen.
EU ja, europarlement nee.
Groet,
Joachim.
Hallo,
ook gezien dat Zappos Canada de handoek in de ring gooit?
Het is niet allemaal rozegeur.
Als je kijkt naar de winstgevendheid van zappos tov het geinvesteerde kapitaal is dat eveneens niet echt om naar huis te schrijven...
vr.gr.Francis
Ja, inderdaad gezien dat Zappos stopt met canada.zappos.com. Ze stoppen _niet_ met levering aan Canada. Dit heeft met name te maken met de strenge douane-controle, iets waar wij binnen de EU - als het goed is - minder last van hebben.
Ik vraag mij af of dat dergelijke niveaus vanuit de wet opgelegd moeten worden, maar dat neemt niet weg dat andere shops deze hoge servicegraad juist als USP gebruiken.
als die hoge servicegraad wet wordt, is het geen USP meer. Wat is het volgende? Verplicht 5, 7, 10 jaar garantie op een auto?
Oh dit past er ook mooi bij: Weet je nog die regels waarbij banken hypotheken bundelden en doorverkochten? Hetzelfde gebeurd bij de zgn 'Extra verzekeringen' die verkocht worden bij duurdere consumenten-producten. Maar wat nu als iets stuk gaat? Dan heb je recht op een nieuw apparaat toch? Toch?
http://www.cringely.com/2011/04/purgatory-at-37-degrees/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+ICringely+%28I%2C+Cringely%29