Twinkle | Digital Commerce

10 aandachtspunten voor een mobile marketing strategie

2017-05-27
180101
  • 3:16

Veel bedrijven hebben nog enige schroom jegens mobile marketing. Niet geheel onlogisch, het staat immers nog in de kinderschoenen. Maar er zijn naar schatting 280 miljoen smartphone-   en tabletgebruikers, dus het zou zonde zijn hier de voordelen niet van te plukken.

Dit stelt David Apple, managing director bij Augme Mobile, in een artikel op Imediaconnection.com. Hij geeft hierin tien regels voor het boeien en binden van mobiele shoppers.

1. Creëer een volledige betrokkenheid
Zorg ervoor dat uw mobiele strategie meer is dan een eenmalige deal – dus niet enkel het toepassen van een QR-code op één van uw producten. Mobile marketing is geen trend, het is een tool. Het vereist betrokkenheid van het management. Zij dienen de mobiele strategie in te bouwen in de integrale ‘path to purchase’ strategie. Stel dus een uitgebreid en goed uitgedacht plan op, waarin het gehele bedrijf of merk wordt betrokken.




2. Behandel mobiel niet als een aparte functie
Relatief gezien is mobiel nog steeds een marketing ‘afterthought’ – iets dat aan het eind van de planningsfase nog wordt ingezet. Maar de consument heeft zijn smartphone altijd bij zich. Het is het enige deel van het marketingproces dat de hele tijd bij de consument is en dus tijdens alle fases kan worden ingezet.

3. Verwacht niet met mobiel uw merk te kunnen onderscheiden
Sommige aspecten van mobiel worden gemakkelijk opgevat als ‘the hot new thing’. Maar in het tijdperk van internet en social media is wat vandaag nieuw is, binnen enkele uren alweer oud. ‘Mobiel moet waarde bieden’, zegt James Schuh, global digital marketing manager bij Kimberly-Clark. Michael Ross, marketing VP bij Meijer, merkt op: ‘We kijken naar mobiel als een mediakanaal. Wat wij doen met ons merk is wat ons onderscheid.’

4. Focus op het publiek, niet op de tool
Deze regel is vrij eenvoudig: identificeer de doelgroep eerst, en bepaal dan de tools en methodes om hen te bereiken. Het primaire doel is uiteindelijk niet om het ‘wow’ gevoel te geven, maar om een praktische oplossing te bieden.

5. Beoordeel de rol van uw merk realistisch
Stel uzelf de vraag: heeft mijn merk eigenlijk een mobile marketing component nodig, zoals een app? Het antwoord zal niet altijd ja zijn. Het belangrijkste is dat u de mogelijke rol van mobiel voor uw algemene marketingstrategie in ogenschouw neemt. Terwijl apps een interessant instrument voor fabrikanten en retailers kunnen zijn, zal de gemiddelde shopper niet op een app van elk merk of elke winkel zitten te wachten.

6. Hou het simpel
Het afdwingen bij klanten om een app te downloaden of een foto te uploaden strookt niet met hetgeen wat een mobiele ervaring zou moeten zijn: snel en gemakkelijk. Stroomlijn wat mogelijk is, oftewel: stroomlijn alles.

7. Pull smartly, push gently
Dat mobiele shoppers altijd ‘beschikbaar’ zijn, betekent niet dat u ze ook continu moet voeden met contacten. Wees attent: laat de consument beslissen wanneer en hoe hij gebruikmaakt van uw mobiele toepassingen.

8. Werk samen
Samenwerkingsverbanden tussen fabrikanten en retailers zijn belangrijk voor het ontwikkelen van strategieën om mobiele klanten aan te trekken, en dus de sales te verhogen. Molly Garris, manager digital strategy bij Arc Worldwide: ‘Retailers hebben momenteel beperkte content, en die kloof kunnen fabrikanten dichten.’

9. Wees zeer flexibel
Eerst was de BlackBerry populair, nu de iPhone. Eerder deze maand werd weer gesteld dat telefoons met het Android besturingssysteem koploper zijn. Later dit jaar komen weer nieuwe versies van de iPhone, de iPad en op Android-gebaseerde apparaten. Kortom, er is altijd een kans dat er nieuw apparaat wordt gelanceerd en er daardoor een nieuw marketingkanaal wordt aangeboord. Hoe beter uw bedrijf op deze nieuwe tools kan anticiperen, des te beter kunt u ze ook exploiteren.

10. Promoot uw inspanningen
Een lancering van een QR-campagne of een nieuwe app vereist promotie – iets wat vaak over het hoofd wordt gezien als het gaat om mobile marketing. Mobiele tools zijn altijd gebaat bij een oude vertrouwde tv-reclame of printadvertentie. Het vertonen van uw app ‘in actie’ via bijvoorbeeld een spot van een halve minuut helpt om snel en efficiënt een beeld te geven van de tool.

Bron: Imediaconnection.com