Twinkle | Digital Commerce

Rol van search en social media in aankoopproces

2017-05-27
180101
  • 2:28

Bijna de helft van de consumenten gebruikt een combinatie van search en social media in een online-aankoopproces. Maar liefst 86 procent noemt zoekmachines zeer belangrijk, terwijl slechts 1 procent aangeeft uitsluitend gebruik te maken van social media.

Binnen de sociale media hebben reviews en blogs meer invloed op webkopers dan het alomtegenwoordige Facebook, Twitter of YouTube. Het blijkt allemaal uit een nieuwe studie van GroupM Search in samenwerking met comScore, genaamd ‘The Virtuous Circle: the Role of Search and Social Media in the Purchase Pathway'.

Eerste stap
Zoekmachines als Google en Bing zijn voor 58 procent van de respondenten de eerste stap in het koopproces, terwijl 24 procent eerst bedrijvensites bezoekt en 18 procent begint met social media, aldus het onderzoek:



Combinatie search en social
Van degenen die eerst naar een zoekmachine gaan, bezoekt 40 procent alsnog social media alvorens de koopbeslissing te nemen. 46 procent van de respondenten die juist met social media beginnen, stapt alsnog over naar search. Slechts 1 procent van de consumenten gebruikt enkel social media voor het doen van een aankoop.

Search
Waarom beginnen shoppers veelal bij zoekmachines? Deels uit gewoonte, deels vanwege het gebruiksgemak en deels door de enorme hoeveelheid beschikbare informatie, aldus het onderzoek. Ruim een vierde (26 procent) gebruikt search enkel aan het begin van een koopproces, terwijl 45 procent er tijdens het gehele proces gebruik van maakt. 18 procent zet search juist alleen in aan het einde van het koopproces.

Niet minder dan 86 procent van de respondenten noemt zoekmachines zeer belangrijk tijdens het aankoopproces. Doorslaggevend voor het verkiezen van search boven social media is de kwaliteit en diepgang van informatie, volgens het rapport. Meer dan een kwart van de respondenten (28 procent) geeft aan dat sites als Facebook, Twitter en YouTube helpen bij het leren kennen van nieuwe producten en merken. 

Inzet social
‘Er zijn veel merken die nog niet precies weten waarom ze eigenlijk binnen social media actief zijn’, zegt Chris Copeland, CEO van Group M Search. ‘We praten nog steeds met bedrijven die proberen te bepalen of ze social media moeten inzetten of niet. De data suggereren dat de twee belangrijkste subgroepen van social media klantreviews en blogs zijn, niet sites als Facebook, Twitter en YouTube dus.’

U vindt het volledige rapport van comScore en Group M Search hieronder. U kunt het ook hier downloaden.

Bron: Inc.com