Bpost gaat volgend jaar honderdvijftig tot tweehonderd pakjesautomaten plaatsen op plekken waar veel mensen komen. Het Belgische postbedrijf is ook andere initiatieven gestart om e-commerce bij onze zuiderburen te stimuleren en er zelf ook meer aan te verdienen.
Bpost wil het omzetaandeel van e-commerce voor pakjesdivisie Taxipost vergroten. Op dit moment haalt Taxipost 35 procent van zijn inkomsten uit webwinkelpakjes. Bpost wil dit naar 50 tot 60 procent brengen, meldt De Standaard.
E-commerce blijft achter
In de Vlaamse krant constateert Frank Jahn, een logistiek directeur bij Bpost, dat e-commerce in België nog altijd achterblijft bij bijvoorbeeld Nederland. Hij wijst het gebrek aan eenduidige betaaloplossingen, de achterblijvende internetpenetratie en het wantrouwen van Belgische consumenten onder meer als oorzaken aan.
Unieke code
Toch steekt Jahn de hand ook in eigen boezem: ‘Als postoperator hebben we de voorbije jaren misschien iets te weinig gedaan om e-commerce in België echt van de grond te krijgen.’ Bpost wil daarom naast bezorging aan huis en levering bij een van zijn elfhonderd afhaalpunten een derde afleverkanaal opzetten voor webwinkelbestellingen.
Volgend jaar plaatst het postbedrijf tot tweehonderd pakjesautomaten op openbare plekken. Komende september start een proef op vliegveld Zaventem en op het Brusselse Brouckèreplein. In de automaten, vijf meter breed en twee meter hoog, passen tachtig tot honderd pakjes die via een unieke code kunnen worden opgehaald door shoppers.
Taxipost Fulfillment
Maar Bpost doet meer om (zijn omzet uit) e-commerce te stimuleren. Het biedt retailers aan belangrijke delen van de backoffice uit handen te nemen, zoals TNT Post dat op uitgebreide schaal ook doet. Taxipost Fulfillment, de vlag waaronder de dienstverlening wordt aangeboden, is volgens Jahn interessant voor partijen die minimaal 25 pakjes per dag uitsturen. Bpost hoop dat weifelende retailers door deze optie tot outsourcing eerder geneigd zullen zijn een webwinkel te starten.
‘Uw zaak verdient online’
Deze week wordt de campagne ‘Uw zaak verdient online’ in België gelanceerd, die Bpost optuigde met Belgacom en Google. De komende weken verlaagt Taxipost tijdelijk zijn tarieven, komt Belgacom met aanbiedingen op het terrein van webhosting en biedt Google korting op AdWords.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Bpost plaatst pakjesautomaten voor Belgische webshoppers
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.