Twinkle | Digital Commerce

John Lewis gaat 'web-first' Europa in

2017-05-27
1202476
  • 1:15

John Lewis, een toonaangevende Britse multichannel retailer, gaat orders uit 25 Europese landen accepteren op Johnlewis.com. Op basis van het online-succes zal John Lewis bepalen of in een land ook fysieke winkels worden geopend.

Dat zegt Andrea O’Donnell vandaag in de Financial Times. ‘Om een meer significante investering te doen, moeten we er zeker van zijn dat de vraag dat waard is’, motiveert de commercieel directeur de 'web-first’ expansiestrategie van John Lewis.

Landenspecifieke sites
Vanaf juni kunnen shoppers uit 25 landen in continentaal Europa bestellingen doen op Johnlewis.com. Hoewel de betreffende landen niet bij naam zijn genoemd, ligt het in de rede dat Nederland op het lijstje staat. John Lewis wil het assortiment voor buitenlandse kopers langzaam uitbreiden en overweegt om vanaf de zomer van 2012 landenspecifieke sites te lanceren. De opening van fysieke winkels is de volgende stap in het groeitraject. Concrete Europese verkoopplannen voor zusterketen Waitrose, een supermarktketen met webwinkel, zijn nog niet bekend.

Half miljard pond
John Lewis boekte de afgelopen zes maanden (tot 29 januari) ruim 38 procent meer online-omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Voor het eerst bracht Johnlewis.com in een jaar tijd meer dan een half miljard pond in het laatje.  

NB: In het jubileumnummer van Twinkle, dat afgelopen december verscheen, vindt u een uitgebreid artikel over de goede multichannel-prestaties van John Lewis en enkele andere Britse retailketens. Het artikel kunt u ook hier lezen.