Twinkle | Digital Commerce

John Lewis profiteert van omnichannel investeringen

2017-11-08
180101
  • 1:28

John Lewis Partnership, eigenaar van warenhuisketen John Lewis en supermarktformule Waitrose, heeft afgelopen jaar voor het eerst meer dan 10 miljard pond aan totale omzet gerealiseerd. Daarvan werd een kleine anderhalf miljard pond online geboekt.
 
John Lewis Partnership genereerde met zijn twee Britse formules liefst 1,4 miljard pond aan inkomsten uit e-commerce. Het webomzetaandeel van het concern bedraagt een kleine 14 procent, versus bijvoorbeeld 3,3 procent bij Twinkle100-aanvoeder Ahold.

Bijna de helft mobiel
Waitrose zag zijn online inkomsten afgelopen jaar met ruim 41 procent groeien, tot 262 miljoen pond. John Lewis realiseerde een online omzetplus van dik 19 procent, tot 1,14 miljard pond. Mobiel was goed voor ongeveer de helft van de e-commerce omzet, rapporteert Internet Retailing.

Online omzetaandeel
Supermarktformule Waitrose brengt over alle kanalen de meeste omzet in het laatje voor John Lewis Partnership: afgelopen jaar 6,1 miljard pond, tegenover 4,1 miljard pond voor John Lewis. Het online omzetaandeel van Waitrose ligt met 4 procent wel een heel stuk lager dan dat van John Lewis.

Click & collect
Het webaandeel van 28 procent voor John Lewis is voor een traditionele warenhuisketen ongekend hoog. Steeds meer bestellingen op Johnlewis.com worden afgehaald. Opvallend is dat een meerderheid (57 procent) van de click & collect orders van John Lewis wordt opgepikt bij een vestiging van superzuster Waitrose.

Kluisjeswanden, drive-throughs en collection pods
Waitrose start binnenkort een experiment met click & collect bij Londense metrostations, waar concurrenten Asda en Tesco al met afhaalpilots te vinden zijn. De supermarktketen gaat ook testen met 'drive-through collections' bij vijf fysieke winkels, aldus Internet Retailing. Volgens The Independent staat ook een proef met gekoelde ‘self-service collection pods’ net buiten de winkels op de rol.