Twinkle | Digital Commerce

Asos gebruikt Facebook als verkoopkanaal

2017-05-27
499197
  • 1:34

Asos begint nog deze maand met directe verkoop op Facebook. Concrete omzetdoelstellingen met 'f-commerce' zijn er niet. Vooral internationaal is Asos de afgelopen periode flink gegroeid (plus 156 procent), blijkt uit nieuwe kwartaalcijfers.

De Facebook-applicatie van Asos is gebouwd door Usablenet (concrete info hier), ook het bedrijf achter de mobiele site van de modeverkoper. Binnen de app is straks het complete assortiment van Asos te koop. Iedere week wordt de collectie geactualiseerd met zo'n 1.300 nieuwe artikelen.

Hogere conversie
Over de ambitie met f-commerce zegt Asos’ e-commerce directeur James Hart tegen Newmediaedge.co.uk: ‘Facebook bezorgt Asos miljoenen bezoekers en miljoenen Britse ponden. Op dit moment zijn voor de Facebook shop geen echte targets gesteld, maar in theorie zorgen minder clicks en dus minder drempels om iets te kopen voor hogere conversie. We moeten zien of het tot extra verkopen leidt.’

Twitter-dashboard en modemarktplaats
Asos, dat staat voor ‘As seen on screen’, is een van de grootste webverkopers van Groot-Brittannië. Het bedrijf heeft al honderduizenden fans op Facebook en pionierde met een Twitter-dashboard en de opening van een modemarktplaats. Asos sloeg zijn vleugels afgelopen najaar uit en het opende dedicated websites voor de Amerikaanse en kort daarna voor de Duitse en Franse markt. Het verzendt producten ook naar Nederland.

Meer dan 100 miloen pond
In het afgelopen kwartaal groeide de retailomzet van Asos met 55 procent, waardoor die voor het eerst boven de 100 miljoen pond uitkwam. In onderstaande tabel (alle cijfers hier) is te zien dat steeds meer omzet buiten de Britse thuismarkt wordt geboekt.



Online-seminar over Facebook-verkoop
In ons land is zonnebrilverkoper Eye-Wear.nl een van de eerste webwinkeliers die Facebook inzet voor directe verkoop. Oprichter en directeur Bernd Damme is hoofdgast in een online-seminar dat Twinkle en PayPal daarover organiseren op 8 februari aanstaande. Inschrijven voor het interactieve gratis seminar kan hier.