Twinkle | Digital Commerce

Straks ook online afrekenen met CardBlanche

2017-10-05
180101

CardBlanche werd vorige week aangekondigd als een nieuw loyaltyplatform waarmee consumenten kunnen sparen, betalen en telefoneren. De bijbehorende webportal wordt voorzien van virtuele winkelpuien voor participerende bedrijven.

Dick Nijland van startup Card2share laat weten dat hij CardBlanche voor de zomer met een marketingoffensief wil lanceren. Veel van de partners zijn volgens hem al gevonden: ‘We hebben gezegd dat we voor ongeveer dertig sectoren een partner willen vinden. We gaan dus in zee met één supermarktketen, één elektronicamerk, één reisaanbieder, één automerk et cetera. Allemaal topspelers.’

Pas en sim-kaart
Consumenten kunnen bij de fysieke vestigingen van deze partijen spaartegoed opbouwen en besteden met behulp van een pas met persoonlijke code, de CardBlanche. Wie een speciale sim-kaart in zijn toestel stopt, kan daarnaast bellen met CardBlanche, dat dienst doet als virtuele mobiele operator. In het najaar van 2011 moet betalen en sparen ook mobiel mogelijk worden dankzij de tussenkomst van een smartphone-applicatie.

Online-betalen
De dertig partners zullen volgens Nijland ‘gefaseerd’ worden toegevoegd aan een online-communicatieplatform voor CardBlanche, dat WebArchitects momenteel bouwt op basis van RightClick. ‘Klanten worden van daaruit verwezen naar de sites van partners, waar ze online kunnen betalen met CardBlanche’, aldus Nijland.

Besteedbaar tegoed
Klanten kunnen online-orders straks geheel met hun CardBlanche-tegoed afrekenen via hun persoonlijke code. Ze kunnen ook ‘gestapeld betalen’, dus deels met CardBlanche en het restant bijvoorbeeld met iDeal. Het wordt daarnaast overigens mogelijk het besteedbaar tegoed op de CardBlanche op te hogen, door er via iDeal geld op te storten. Volgens de initiatiefnemers moet de kaart ervoor zorgen dat Nederlanders met minder plastic in hun portemonnee toekunnen.

Ambitie
Nijland en zijn businesspartners Harry Kramp en Wouter Kievit de Jonge, eigenaren van reclamebureau The Big Mix, hebben veel ambitie: ze willen van CardBlanche het grootste loyaltyplatform van ons land maken, met vier miljoen Nederlandse kaarthouders. Op termijn willen ze het loyaltyconcept internationaal gaan uitrollen.

Profiel creëren
CardBlanche moet voor de partners voorzien in een manier om marketing meer gesegmenteerd en gepersonaliseerd op te pakken. Consumenten kunnen straks hun eigen profiel gaan creëren binnen het online-communicatieplatform (een ‘soort Hyves of Facebook’ volgens Nijland). Op basis van de voorkeuren die ze opgeven en hun feitelijke winkelgedrag bij de partners kunnen ze op maat worden bediend. De partners profiteren daar ieder afzonderlijk van.