Twinkle | Digital Commerce

De performance van de Twinkle100 onder de loep

2017-05-27
180101
  • 6:09

Een langzame website is slecht voor online-business. Trage websites leiden immers tot minder pageviews en bieden een kleinere kans op een trouwe groep klanten. Sterker nog, heeft u een langzame website dan is de kans zeer groot dat de klant wegklikt naar een snellere concurrent.

Tekst: Jeroen Tjepkema

Waarom vindt de consument de snelheid van een website zo belangrijk? De mate van het ervaren van interactie met een onderwerp is gerelateerd aan het tempo waarop deze interactie plaatsvindt. Wanneer de reactie gebeurt tussen de één en maximaal tien seconden, hebben mensen het gevoel dat er een conversatie of actie plaatsvindt. Boven de tien seconden haken ze af en gaan ze andere dingen doen. Denk aan het browsen in nieuwe tabbladen van de webbrowser tot het beantwoorden van mail of telefoon.

Verwachtingen
Een snelle website is daardoor een must voor de interactie met uw bezoeker. Wilt u dat de bezoeker interesse krijgt in uw aanbod, bied hem dit dan snel en op de juiste wijze aan. En vergeet niet, de hedendaagse consument heeft zeer hoge verwachtingen. Recent onderzoek van onder meer Forrester, Gomez en Aberdeen Group toont aan dat:
•    de consument steeds snellere websites verwacht, met pagina’s die binnen twee tot drie seconden laden (en daarmee ruim onder de tien seconden zitten). Dit ongeacht branche, segment of type dienst.
•    meer dan de helft van alle online-consumenten dagelijks te maken heeft met performance problemen.
•    met elke seconde vertraging het risico op conversieverlies tot wel 7 procent toeneemt.

Twinkle100
Allereerst de basisvraag: hoe snel is e-commerce Nederland? De 'MeasureWorks Twinkle100 performance benchmark', gemeten met WebPagetest en Gomez IE7, toont aan dat de gemiddelde laadtijd van de homepages binnen de Twinkle100 zo’n 7,8 seconden bedraagt. U vindt de complete lijst via onderstaande link (pdf).

Size: 155.5K bytes Modified: 2 June 2016, 10:11

(Ranking op basis van WPT metingen. Gemiddelde waarde van 10 metingen. De waarde van Fullyloaded is gekozen voor de laadtijd.)
 
Slechts 5 procent van alle gemeten startpagina’s hebben een laadtijd onder Forrester’s richtlijn van drie seconden. Positieve uitschieters zijn de homepages van iBood en Gsmweb.nl, die de bezoeker binnen twee seconden een volledig geladen pagina serveren. Verrassend is dat 20 procent van de webshops een openingspagina heeft met een laadtijd hoger dan tien seconden. Homepages zoals die van Bart Smit, NS Hispeed of Vacansoleil kunnen sterk aan interactie met de bezoeker winnen door de laadtijd te verkorten.

Reisbranche
Om deze performance benchmark op volledige waarde te schatten, zijn de snelheidsverschillen tussen concurrenten een belangrijke graadmeter. Hoe snel moet een webpagina zijn, is een veelgestelde vraag. Een makkelijk antwoord is: zo snel mogelijk en houd u aan de richtlijnen van Google en Forrester. Maar een nog beter antwoord is: investeer efficiënt en zorg dat u minimaal even snel, en als het kan nog sneller, bent dan uw concurrent. Om dit goed te kunnen beoordelen, zoomen we in op een specifieke branche uit de Twinkle100. In dit geval de reisbranche:



De homepages binnen dit segment hebben een gemiddelde laadtijd van 8,6 seconden. Dit is bijna een seconde langzamer dan het gemiddelde van de totale Twinkle100. Geen enkele homepage binnen deze markt is sneller dan de richtlijn van Forrester; de top drie is net iets sneller dan vier seconden. Deze drie snelste spelers uit de reisbranche van de Twinkle100 (Sunweb, KLM en Arke) zijn terug te vinden op plaats 2, 19 en 23 in de performance benchmark. Qua snelheid zitten er dan ook weinig positieve uitschieters bij en is 20 procent van de websites langzamer dan tien seconden. Sunweb is hierbij de positieve uitzondering; wat betreft snelheid doen zij hun tweede plaats in de Twinkle100 (top10 hier) eer aan.

Elementen
Om tot een volledig overzicht te kunnen komen, moet er ook worden gekeken naar een ander belangrijk aspect: wat bepaalt de snelheid van de homepage? En wat is de invloed van de gebruikte webbrowser op de snelheid? Nu Nederland meer en meer online gaat, ontstaat vaak de neiging om de bezoekers van meer en rijkere content te voorzien. Deze content halen webshops dikwijls bij derden vandaan, denk aan plaatjes, advertenties en dergelijke. Vaak is de gedachte: de bezoeker is op de homepage dus we moeten hem maar zo veel mogelijk laten zien. Op basis van de uitgevoerde metingen is het volgende te zien:

• de gemiddelde grootte van een homepage is fors: 849 kB, met gemiddeld 118 elementen per webpagina. (Ter vergelijking: het gemiddelde in de Verenigde Staten is 490 kB met 71 elementen).

• een gemiddelde website bestaat voor 18 procent uit externe content.

• deze externe content neemt tot wel 30 procent van de totale laadtijd per pagina voor zijn rekening. 

Hoe meer inhoud op een pagina, hoe meer tijd er dus nodig is om al deze elementen te laden. De nummer 1 in de Twinkle100 performance benchmark, iBood met 1,6 seconden, heeft 21 elementen op zijn homepage staan. Vliegwinkel.nl, met 16,7 seconden de nummer 96 op de lijst, is op dit punt de absolute winnaar, met niet minder dan 185 elementen op de homepage!

Browserverschillen
Op basis van de uitgevoerde testen is te constateren dat websites in Internet Explorer tot wel 20 procent langzamer zijn dan dezelfde website gemeten in Firefox. Een fors verschil. Optimalisatie voor verschillende browsers is dan ook een pre. Opvallend voorbeeld is de homepage van CenterParcs. Deze pagina wordt in Firefox binnen 2,5 seconden geladen, in Internet Explorer kost dit 14,2 seconden (gemeten met Gomez).

Conclusie
Snelheid lijkt vooralsnog geen vooraanstaande positie te hebben bij de webwinkels. Daarnaast toont de volgorde uit de Twinkle100 weinig tot geen relatie met de MeasureWorks Twinkle100 performance benchmark of de richtlijnen van Forrester. De top drie uit de Twinkle100 (Wehkamp.nl, Sunweb en Bol.com) zijn namelijk terug te vinden op respectievelijk plaats 25, 11 en 90 in deze performance benchmark.

Na alle cijfers en invalshoeken bekeken te hebben, is er eigenlijk maar een conclusie te maken: de Nederlandse homepages zijn veelal snel, maar er valt nog veel winst te halen. Om deze conclusie kracht bij te zetten, is er nog een laatste experiment uitgevoerd. Op basis van de top 25 reissites en de algemeen geldende performanceoptimalisatieregels van Yahoo! en Google is er onderzoek gedaan naar welke snelle winst er te behalen valt. Denk hierbij aan de optimalisatie van content-caching, reductie van het aantal requests per pagina en de compressie van de pagina. De resultaten zijn zeer helder, zoals te zien is in onderstaande tabel (op basis van metingen met Strangeloop):



Enkele bevindingen uit de tabel op een rij:

• na optimalisatie is de gemiddelde laadtijd 7,2 seconden; een winst van ruim 20 procent.

• Vliegtickets.nl en Cheaptickets.nl laten een spectaculaire stijging zien van ruim tien plaatsen.

• de ranking na optimalisatie toont aan dat enkele webshops met een paar simpele aanpassingen de concurrentie letterlijk te snel af kunnen zijn.

Om in termen van usability consultant Jakob Nielsen te spreken: ‘Gebruikers verblijven de meeste tijd op andere sites. Dus als ze wel uw site bezoeken, zorg er dan voor dat deze goed en snel is.’   

____________________

Over het onderzoek
Hoe presteren de webshops uit de Twinkle100 wat betreft interactie met bezoekers in termen van snelheid? De volgende punten zijn hierbij onderzocht:

• Hoe ziet de MeasureWorks Twinkle100 performance benchmark er voor Nederland uit?

• Concurrentie; hoe snel moet u zijn?

• Hoe verhoudt de Twinkle100 zich tot deze performance benchmark?

• Hoe ziet een gemiddelde webpagina eruit?

• Wat is de impact van diversiteit in browsers?

Bij een websiteperformance-onderzoek wordt gekeken vanuit de eindgebruiker. De testen zijn dan ook uitgevoerd met de browser van de bezoeker als uitgangspunt:

• op basis van echte browsers (Internet Explorer 7 en Firefox 3.5).

• per website wordt een volledig geladen homepage getest. Dit is namelijk de binnenkomst voor de bezoeker.

• de internetsnelheid is gelijk aan het landelijk gemiddelde van de thuisaansluitingen (10MB/s down / 1,5 MB/s up)

• voor het uitvoeren van metingen zijn de tools WebPagetest, Gomez en Strangeloop gebruikt.

____________________

Jeroen Tjepkema is ebusiness consultant bij MeasureWorks

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2010.