Het WTM Global Trends Report 2010 bericht over opkomende trends in de mondiale reis- en toerismeindustrie. De onderzoekers gaan ervan uit dat de branche zich de komende vier jaar zal herstellen van de crisis. Ze bekijken per werelddeel specifieke ontwikkelingen.
Euromonitor International gaat onder meer in op de mobiele revolutie binnen de reisbranche, die met name van invloed zal zijn op Europa.
Algemeen
Uit het onderzoek komen de volgende algemene cijfers over de reisbranche in Europa naar voren:
- De Europese reis- en toerismemarkt presteert in nog 2010 zwak als gevolg van de wereldwijde economische crisis en groeiende concurrentie vanuit andere gebieden;
- Reisaanbieders in retail, transport en accommodaties hebben te maken met stagnatie;
- De capaciteit van Europese touroperators om nieuwe producten te ontwikkelen, of gebruik te maken van nieuwe technologieën, zal een belangrijke rol gaan spelen voor de toekomst van de reisbranche.
Hiieronder ziet u dat de Europes reisbranche op alle gemeten fronten weer een plusje laat zien in 2011, aldus de onderzoekers:
Smartphones
Mobiele ontwikkelingen gaan aan de Europese reisbranche als vanzelf niet voorbij. Enkele constateringen uit het onderzoek:
- Na het succes van de iPhone ontketenen ook andere smartphones een revolutie binnen de reisindustrie, met hun geolocatiediensten op basis van gps-technologie;
- De penetratie van smartphones in Europa zal, volgens Ovum, naar verwachting de 92 procent bereiken in 2014. Dit zal betekenen dat de mobiele telefoon de pc inhaalt als meest gebruikte web access device;
- Deze toenemende waarde van mobiel leidt tot een verschuiving in macht onder technologische bedrijven als Google, smartphone-fabrikanten en ontwikkelaars.
Mobiele diensten
Zakenreizigers waren de eerste groep consumenten die gebruikmaakten van de mobiele telefoon voor hun reizen. Maar volgens het rapport zal de particuliere reiziger snel een inhaalslag gaan maken. Diensten die zullen worden ingezet zijn onder meer het boeken van vluchten, inchecken, toeristische informatie of het maken van een reisroute. Verder zullen op gps-gebaseerde applicaties impact uitoefenen op reisgedrag, waarbij lastminute reizen die via de smartphone worden geboekt bijvoorbeeld tot kortere booking windows leiden.
In onderstaande afbeelding ziet u de percentages van het mobiele gebruik van smartphone-bezitters met betrekking tot reisdiensten. Het opzoeken van reisinformatie via de mobiele telefoon staat met 34 procent bovenaan, gevolgd door het controleren van reserveringen (29 procent) en het boeken van accommodaties (25 procent).
Vooruitzichten
- De mogelijkheden en kansen van smartphones voor reisorganisaties zijn aanzienlijk;
- Om concurrerend te blijven zullen touroperators een geoptimaliseerde website voor mobiele telefoons moeten ontwikkelen of een mobiele applicatie in samenwerking met ontwikkelaars;
- Hoewel aanwezigheid op Google en andere zoekmachines van groot belang zal blijven, is de verwachting dat mobiele reisapplicaties ook voet aan de grond zullen krijgen dankzij het gebruiksgemak voor de consument;
- De ontwikkeling van m-commerce zal uiterst snel gaan, waarbij de hoge internationale roamingkosten het grootste obstakel zal zijn;
- Volgens Euromonitor International zal in 2015 naar verwachting 50 procent van de Europese reizigers een smartphone gebruiken voor het zoeken naar reisinformatie of voor het maken van een reservering;
- Een andere belangrijke ontwikkeling is de opkomst van boekingen via social media-toepassingen zoals Facebook voor de iPhone.
Het uitgebreide rapport met ontwikkelingen in de reisbranche in andere werelddelen kunt hier downloaden.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Mobiel van invloed op Europese reisbranche’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.