Sterling Commerce en Demandware onderzochten voorkeuren en gedragingen rond mobiel winkelen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat veel Amerikanen en Britten nog twijfels hebben bij deze nieuwe manier van shoppen.
Uit onderzoek onder Amerikaanse consumenten blijkt dat 96 procent een mobiele telefoon bezit. Meer dan de helft (54 procent) daarvan heeft een smartphone of is van plan een smartphone aan te schaffen. Vrijwel een op de zes (15 procent) Amerikanen heeft wel eens een aankoop via de mobiele telefoon gedaan. Tweederde van de consumenten zegt mobiel te willen betalen in winkels als ze zich daarmee de gang naar de kassa kunnen besparen.
Niet comfortabel
Tegenover deze veelbelovende cijfers staat dat 69 procent van de Amerikaanse ondervraagden zich nog niet comfortabel voelt bij het doen van aankopen via de mobiele telefoon. De meest voorkomende reden hiervoor is dat 40 procent geen internetconnectie op de mobiele telefoon heeft en dus ook niet in staat is mobiel te winkelen. 34 procent van de consumenten geeft aan deze manier van kopen ingewikkeld te vinden doordat het telefoonscherm zo klein is en 31 procent zegt het product daardoor niet goed genoeg te kunnen zien en te beoordelen. 28 procent van de respondenten laat weten mobiel kopen niet veilig genoeg te vinden en 22 procent vindt mobiele sites te traag.
Telefoongebruik
De mobiele telefoon wordt door de Amerikaanse consument bij voorkeur gebruikt voor:
- het checken of producten op voorraad zijn (28 procent)
- het ontvangen van specials/aanbiedingen door middel van bijvoorbeeld coupons (25 procent)
- in-store mogelijkheden zoals het (op)zoeken van prijzen en producten (19 procent)
- productinformatie/vergelijken (14 procent)
- Kopen van producten (7 procent)
- Overige (7 procent)
Contact
Verder blijkt uit het onderzoek dat de huidige Amerikaanse consument veel behoefte heeft aan contact met de verkoper en andere consumenten tijdens het mobiel of online-winkelen. Zo zegt 53 procent het belangrijk tot zeer belangrijk te vinden om de mogelijkheid te hebben met iemand van de klantenservice te kunnen chatten, zowel tijdens het shoppen online als via de mobiele telefoon. En drie op de vier respondenten (75 procent) geeft aan bij beide kanalen toegang te willen hebben tot productreviews.
De Amerikaanse respondenten waren verdeeld over de invloed van social media op het shopgedrag. 83 procent gaf aan dat social media over het algemeen geen impact heeft op de manier van winkelen tegenover 22 procent die zegt dat social media belangrijk tot zeer belangrijk is tijdens het shoppen via de pc of mobiele telefoon.
Britse markt
De verschillen met de Britse m-commerce markt zijn minimaal. Zo ligt het bezit van een mobiele telefoon in Groot-Brittannië iets hoger, namelijk op 99 procent (tegenover 96 in de Verenigde Staten). 17 procent van de Britse respondenten heeft aangegeven al een keer aankoop te hebben gedaan via het mobieltje, tegenover 15 procent in de Verenigde Staten. Ook de percentages van consumenten die nog twijfels hebben bij mobile shopping liggen niet ver vanaf elkaar af: 71 procent van de Britse consumenten tegenover 69 procent van de Amerikanen. De top drie redenen voor de Britten is als volgt:
- 41 procent vindt het scherm onhandig werken
- 37 procent kan het product niet goed genoeg beoordelen
- 30 procent vindt het niet veilig genoeg
Veiligheid
Deze resultaten (en die uit het Amerikaanse onderzoek) geven aan dat er duidelijk wat issues zijn waardoor de groei van mobiel shoppen wordt belemmerd. Behalve dat de consument het kopen via een klein scherm vervelend vindt, heeft hij duidelijke twijfels over de beveiliging van de verwerking van mobiele betalingen. De bevordering van mobiel winkelen hangt dus grotendeels samen met de ontwikkeling op het gebied van betalingsveiligheid.
U kunt het rapport met meer uitkomsten over consumentengedragingen en voorkeuren hier downloaden.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Consumentengedragingen omtrent mobile shopping
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.