Twinkle | Digital Commerce

Twee op de drie Nederlandse webshoppers koopt op smartphone

2019-11-14
1000562
  • [nieuws]
  • 2:01

Van de Nederlandse webshoppers gebruikt 65 procent de smartphone om aankopen te doen, 10 procentpunten meer dan vorig jaar (55 procent). De mobiel zal volgens velen dominant worden.

Bijna de helft van de Nederlandse webshoppers verwacht in 2024 de meeste online aankopen via de smartphone te doen. Dit blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek, uitgevoerd door GfK in samenwerking met onderzoeksplatform ShoppingTomorrow.

Steeds vaker via de mobiel

94 procent van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder deed het afgelopen jaar een online aankoop. 65 procent van hen deed dat op zijn/haar mobiel, 10 procentpunten meer dan vorig jaar. De ondervraagden verwachten dat ze dit steeds vaker zullen gaan doen; 47 procent van de online kopers denkt over vijf jaar de meeste online aankopen via zijn/haar mobiel te doen, 7 procentpunten meer dan in 2018 (40 procent).

Als de verschillende productcategorieën onder de loep worden genomen, verwachten de online shoppers een grote groei van he online aandeel binnen telecom (van 43 procent in het eerste half jaar van 2019 naar 58 procent in 2024) en food/nearfood (van 6 procent naar 20 procent). Media en entertainment stijgen van 50 naar 58 procent.

Opkomende verkoopkanalen

Social media zijn opkomende verkoopkanalen, melden de onderzoekers. Zowel voor Facebook als voor Instagram geldt dat ongeveer een kwart van de ondervraagde Instagram- of Facebook-gebruikers als eens iets heeft gekocht via het betreffende platform. 17 procent deed dit via Facebook. Instagram, dat in thuisland Amerika steeds meer inzet op shopping-opties, wordt door slechts 6,6 procent van de Nederlanders gebruikt voor een aankoop.

Over privacy

60 procent van de ondervraagde consumenten wil niet online worden herkend. Hoewel 77 procent verwacht altijd een gepersonaliseerd aanbod voorgeschoteld te krijgen, wil 67 procent niet dat er verzamelde data wordt gebruikt om een aanbod te personaliseren. Voor 27 procent is de inzet van data voor dit doel geen enkel probleem.

Voor advies nog graag naar fysieke winkel

De helft van de consumenten vindt het prettig om tijdens het shoppen fysieke en online winkelbezoeken met elkaar af te wisselen. Maar voor advies gaan mensen nog wel graag het leifst naar een fysieke winkel (73 procent in 2019, dat was 58 procent in 2018).

Consumenten zien wel graag dat de fysieke retail meer met technologieën gaat doen, zoals contactloos betalen via de mobiel en zelfscankassa’s. Ze vinden technologie in winkels overigens eerder efficiënt (46,4 procent) dan leuk (20,2 procent). Het dient dus vooral als onderdeel van een frictieloze winkelervaring, concluderen de onderzoekers.

Het onderzoek wordt deze ochtend op ShoppingTime 2019 gepresenteerd.