Twinkle | Digital Commerce

Amazon maakt zich op voor entree in nieuwe landen

2017-05-27
344210
  • 1:21

Amazon is van plan om in veel meer landen specifieke webwinkels op te richten, schrijft The Financial Times. De zakenkrant beschouwt de plannen van Amazon als voorbeeld van de globalisering van online-retail, die momenteel om zich heen grijpt.

Amazon is behalve in de VS en Canada met dedicated websites actief in China, Japan, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en sinds vorige week in Italië.

Nieuw team
Uit een vacature voor een senior software development engineer international retail (‘a huge job’) blijkt dat een nieuw team van Amazon bouwt aan een nieuw internationaal retailplatform. Verder schrijft Amazon: ‘We’re creating the architectural underpinnings to greatly simplify country expansions and provide an unparalleled level of consistency and convenience in our international customer experience.’

Globalisering van e-commerce

Amazon wil drempels om ergens online te kunnen verkopen, denk behalve aan taal aan belastingen, prijzen en bezorgmogelijkheden, dus structureel verlagen. De Financial Times plaatst de inspanningen in het kader van globalisering van e-commerce. De krant wijst onder meer op de Europese webwinkel van het Amerikaanse Gap, de internationale webambities van Wal-Mart en de activititeiten van het Japanse Rakuten in Amerika en Europa.

Amazon in Nederland?
Nederland lijkt met zijn relatief volwassen online-koperspubliek een land dat Amazon graag zou willen toevoegen aan zijn portfolio. Daar staat tegenover dat partijen als Bol.com en Wehkamp.nl hier een gevestigde naam hebben opgebouwd en buitenlandse spelers Nederland tot op heden meestal oversloegen in hun expansiedrift. Sinds vorige maand kunnen Nederlanders gebruik maken van free shipping bij bestellingen op de Britse site Amazon.co.uk.