Webwinkeliers in de Verenigde Staten kijken terug op de drukste Black Friday in de geschiedenis. In totaal werd voor 649 miljoen dollar besteed online, 9 procent meer dan vorig jaar. Het was meteen ook de drukste webwinkeldag van het jaar volgens comScore.
Black Friday (Wikipedia) is de dag na Thanksgiving Day, waarop veel mensen vrij zijn. Retailers spelen erop in dat mensen deze vrijdag aanwenden om kerstinkopen te doen. De 9 procent groei van de online-omzet op Black Friday blijft onder de gemiddelde groei van de webbestedingen sinds 1 november. Die groei ligt op 13 procent ten opzichte van vorig jaar, aldus comScore.
Dat de webgroei na 26 novemberdagen nog altijd op 13 procent ligt, net als na de eerste 21 dagen van de maand, is mede te danken aan een goede webwinkelomzet (+ 28 procent) op Thanksgiving Day, zoals hieronder duidelijk wordt.
Cyber Monday
Vandaag is het Cyber Monday, een dag die online-retailers in het leven hebben geroepen om webwinkels in de schijnwerpers te zetten. Vorig jaar werd op de maandag na Thansgiving voor 887 miljoen dollar besteed online, waarmee Cyber Monday de op één (15 december) na drukste webwinkeldag van 2009 was.
Tien drukste dagen
De webwinkelomzet van afgelopen Black Friday, hoewel de hoogste van het jaar, ligt overigens lager dan die in de tien druktse webwinkeldagen van vorig jaar. Naast Cyber Monday ging het louter om dagen in december.
Volgens Coremetrics, dat ongeveer 500 Amerikaanse webwinkeliers tot zijn klanten rekent, hebben die gister samen 15 procent meer omgezet dan op Cyber Monday vorig jaar. Binnenkort meer cijfers op deze site.