Wim van Os en Tom Rops hebben webwarenhuis Bestsellers.nl geopend. Ze denken marktaandeel af te kunnen snoepen van Bol.com en anderen door een combinatie van een breed assortiment, lage prijzen en een Hollandse uitstraling.
Twinkle stelde vijf vragen aan Wim van Os, die hiervoor eigenaar was van een reclamebureau in Breda. Hij wordt nu volledig in beslag genomen door Bestsellers.nl, dat onder meer boeken, e-books, e-readers, boeken, cd’s, dvd’s en sieraden verkoopt.
Hoe is het idee voor Bestsellers.nl ontstaan?
‘Aan de bar, met een biertje. De domeinnaam heb ik misschien al wel vijftien jaar geleden gekocht. Ik wilde eerst eigenlijk alleen e-books gaan verkopen toen ik besloot iets met die site te gaan doen. Daarvan hebben we er nu zo’n vierduizend in de aanbieding. Door goede gesprekken met leveranciers zijn we steeds ook ander assortiment gaan toevoegen. We verkopen nu al 750.000 artikelen en dat zullen er eind dit jaar een miljoen zijn. We blijven producten toevoegen en willen uiteindelijk een online-warenhuis worden à la Amazon.’
U zet Bestsellers.nl steeds af tegen Bol.com. Want zij vragen verzendkosten (1,95 euro bij boeken) en u niet. Hoe houdt u dat vol?
‘Door slim te opereren in een kleine organisatie. Bol.com beschikt over enorm veel werknemers, maar er is niks makkelijkers dan personeel aannemen. Die personeelslast drukt enorm op dat bedrijf. Bol.com zou geen winst maken als ze geen portokosten zouden innen, heb ik wel eens uitgerekend. Wij denken dat wel te kunnen doen door met acht man fulltime en slim te werken aan dit concept.’
Ook onder andere AKO en Cosmox (van ECI) bieden gratis bezorging van boeken aan. Toch blijft Bol.com de dominante speler op de boekenmarkt online. Hoe doorbreekt u wel die hegemonie?
‘Ten eerste denk ik dat we een fantastische domeinnaam hebben, die het goed zal doen in zoekmachines en die we nu gevoel moeten geven bij de mensen. Door gebruik te maken van oranje en zwart willen we een gezellige en vertrouwde sfeer neerzetten, waar mensen graag in blijven. De bezoekersaantallen tot nu toe verbazen ons positief en we merken dat we relatief weinig bezoekers nodig hebben om kopers te krijgen. Het verschil met de AKO’s en Bruna’s van deze wereld zit hem erin dat wij een heel warenhuis zijn, en alleen online.’
Kunt u iets zeggen over de omzetambitie van Bestsellers.nl?
‘We gaan voor een miljoenenomzet. Kijk, Bol.com is natuurlijk een zeer professionele organisatie, maar ook daar gaat wel eens iets mis. Als we die weglopers, laat het een paar procent van alle klanten zijn, aan ons kunnen binden dan komt je al een heel eind. Een ding is zeker: de markt is er.’
Waar komen al uw producten vandaan?
‘We hebben afspraken met tal van leveranciers. Onze producten zijn, met uitzondering van de sieraden en juwelen die we verkopen, verzameld bij één fulfilmentpartij, waarvan ik de naam liever voor me houd. Nee, het is niet het Docdata (uit het dichtbij Breda gelegen Waalwijk, red.), maar dat is toevallig wel onze betaalpartner. Normaal gesproken kunnen we bestellingen op onze site binnen 24 uur bezorgen.’
Hmmm meneer jokt een klein beetje:)
Ik citeer: "De domeinnaam heb ik misschien al wel vijftien jaar geleden gekocht". Dit gaat een beetje moeilijk als de domeinnaam sinds 1999 is geregistreerd:).
Aandeel van Bol.com afsnoepen is wellicht wel mogelijk maar worden als "a la amazon" zal het bij verre na niet worden.
Moet zeggen dat de site als eerste indruk toch niet gelijk professioneel overkomt. Op zich een leuke shop, maar of dit een Twinkle vermelding waard is. Er zijn wel meer warenhuizen in omloop.
Dat er Magento gebruikt wordt juig ik natuurlijk toe, het probleem van de snelheid lijkt echter niet voldoende aangepakt. Voor een webwinkel met de potentie van Bol zou ik toch verwachten dat ze dit goed voor elkaar hebben. De laadtijd uit persoonlijke test is tussen de 3 en de 5 seconden. In principe dus te lang.
En een strategie van geen verzendkosten en een ander kleurtje lijkt me niet iets waar Bol wakker van gaat liggen. De kracht van Bol zit hem vooral in de logistiek, de vraag in hoeverre dit bij Bestsellers ook net zo goed bij elkaar is.
Natuurlijk juig ik het iniatief aan. Ik denk echter dat dit gewoon weer een leuke webshop is, ik verwacht dan ook niet dat de doelstelling echt een BOL percentage van de markt is.
Men heeft veel vetrouwen in zichzelf, zelfs zoveel dat een telefoonnummer van een servicedesk of zelfs maar een retouradres overbodig is.
Bij de voorwaarden staat: 'De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.' Procedure? Nergens te bekennen, ik vermoed hier een copy paste vergissing (beter goed gejat dan ... inderdaad, maar dan moet je het wel goed doen).
Als ik bel naar het nummer wat ik wel op de shop zie staan (contactgegevens) hoor ik: 'na de piep je boodschap, doei !!'
Brabantse gezelligheid, zullen we maar zeggen. Maar Bol.com en Amazon hoeven zich voorlopig geen zorgen te maken.