Docdata heeft het afgelopen kwartaal met verlies afgesloten, laat het bedrijf uit Waalwijk vandaag weten. Volgens topman Michiel Alting von Geusau heeft Docdata, dat veel diensten verleent aan e-commerce bedrijven, last van prijsdruk door toenemende concurrentie.
Michiel Alting von Geusau bevestigt een analyse over de toegenomen prijsdruk, die Martijn den Drijver van SNS Securities maakte na het tussentijdse bericht van Docdata. De topman tegen persbureau AFN: ‘Aangezien e-commerce een van de weinige groeimarkten is, proberen meer bedrijven in de markt te komen, zoals transport- en logistiekbedrijven. Dit zorgt voor scherpe prijzen.’
Meer omzet
De omzet van Docdata nam de afgelopen periode wel toe, zeker bij de e-commerce gerelateerde activiteiten. Uit het bericht van Docdata: ‘De commerce, payments en fulfilment activiteiten laten in het derde kwartaal 2010 een verdere groei zien voor wat betreft omzet en gerealiseerde transactieaantallen. Het groeipercentage is in het derde kwartaal 2010 duidelijk toegenomen.’
Duitsland
Het verlies (hoeveel precies is onbekend) van Docdata heeft niet alleen te maken met de neerwaartse prijsdruk. Het bedrijf wijst zelf op geplande kosten voor de overname van het Duitse Dohmen Solutions en op extra kosten die moesten worden gemaakt om de ‘uitzonderlijke omzetgroei’ in Duitsland bij te kunnen benen.
U vindt de mededeling van Docdata via onderstaande link.
Eerder dit jaar hield Cor Molenaar een video-interview met Docdata's Michiel Alting van Gesau. Dat kunt u hier bekijken.
Wat de webshopeigenaren niet moeten vergeten is dat:
Focus op kosten leidt tot minder kwaliteit;
focus op kwaliteit leidt tot minder kosten!
Daarom komen professionelere webshops uiteinedelijk toch uit of terug bij de betere fulfilmentpartijen zoals Docdata en S&H Productfulfilment.
@S&H dat kan wel zo zijn, maar het is toch zorgelijk dat een e-commerce bedrijf minder hard dan de markt groeit en daarbij dan ook nog verlies maakt. Zeker als daar dan de toegenomen concurrentie en prijsdruk als argument voor worden gebruikt, wat gaat Docdata doen om uit deze negatieve spiraal te komen, of is dit een van de reuzen die omvalt ten gunste van de kleinere en efficientere spelers?
Het lijkt zorgwekkend om verlies te maken in een groeimarkt.. maar juist omdat het een groeimarkt is, waarbij de borders to enter laag zijn... is de concurrentie super hevig!
Ik ben wel van mening dat de concurrentie minder zal worden. Bedrijven kiezen hun e-commerce partner nu vaak (mede) op prijs en dat zal veranderen als blijkt dat je toch echt kwaliteit nodig hebt.
Het is voor DocData nu even volhouden en bedrijven overtuigen dat ze misschien meer geld vragen, maar ook meer service bieden ...
Als de markt volwassen wordt en minder hard groeit, neemt de concurrentie van prijsvechters vanzelf af!
Het is altijd gemakkelijk klagen over de markt waarin je je bevindt. Echter, lijkt mij dat als je in een groeimarkt zit en verlies maakt, je toch eerst bij jezelf te rade moet gaan?
Ik ben het eens met meneer of mevrouw anoniem...
Fulfilment is er in allerlei vormen: van massaklussen tot totaaloplossingen en van rechttoe-rechtaan tot complexe maatwerkoplossingen.
Ook al levert een zoektocht naar fulfilment op Google al snel vele honderden Nederlandse vermeldingen op, is het werkelijke aantal aanbieders dat specifieke, professionele fulfilmentoplossing kan bieden echter op één hand te tellen.
Daarnaast moeten wij herhaaldelijk constateren dat (grote) delen van onze website, checklists en visuele hulpmiddelen door andere fulfilmentaanbieders worden gekopieerd. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat die aanbieders daadwerkelijk zelf kennis en diensten kunnen leveren op hetzelfde hoge niveau als S&H.
Meerdere partijen die handjes en m2 overhebben, gaan in de fulfilmentbranche.
Maar uiteindelijk zal het kaf van het koren worden gescheiden.
Waarom is goed fulfilment belangrijk?
Omdat de klant vooral beoordeeld op de tijdigheid, juistheid en kwaliteit van de levering die hij namens u ontvangt, alsmede de aftersales.
Een fout in de uitlevering kan verstrekkende gevolgen hebben voor hoe de klant over uw bedrijf denkt.
Nog afgezien van alle tijd en kosten die er in het herstellen van de relatie kunnen gaan zitten.
Het gaat immers om uw goede naam, faam en klanten.
Jeroen kammers
OK, in een groeiende markt veel toetreders en daardoor prijsconcurrentie. Snap ik.Echter logistiek is ook een schaalspel, en met de grootte van Doc Data zijn kosten voor verzendingen lager en investeringen in bijv ICT uit te smeren over groter aantal pakketten.
Zou daar tegenover wellicht deels ook een andere kosten (overhead) structuur kunnen staan? Of minder renderende investeringen in andere (non-core) takken van sport?
Overigens zien steeds meer webwinkeliers de verschillen in kwaliteit tussen fulfilment partijen. Sommigen kunnen en willen niet meer betalen, maar die accepteren dus kennelijk dat er meer shipments verkeerd gaan.
Ook zoeken webshops naar de juiste match. Een middelgrote webshop met potentie is wellicht beter af bij een middelgrote en groeiende partij - dan bij een docdata. Ook eens met Jeroen. Een partij die fulfilment "erbij" doet vanwege m2 over zal waarschijnlijk niet meest professioneel fulfilment aanbieden. En zal niet investeren in ICT en processen om continue te verbeteren op snelheid en nauwkeurigheid van afhandeling.
Koen den Hollander
eWarehousing
Op zich een goede discussie, maar wel één die op een slecht artikel is gebaseerd. Eén van de slechtste sinds tijden op Twinkle moet ik zeggen. Emerce doet het wat dat betreft beter, en maakt het volgende meteen heel duidelijk:
http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=3076427
"Het gerapporteerde kwartaalverlies (PDF) is direct te herleiden tot de eenmalige forse kosten, bedoeld voor herstructutering van de overgenomen activiteiten van Dohmen Solutions in Duitsland."
@Michel H: ik zie eerlijk gezegd niet zo heel veel verschil met de berichtgeving op Emerce. Je vindt waarschijnlijk dat ik het verlies te zeer in verband breng met de prijsdruk, zoals de genoemde bron AFN ook doet op basis van SNS-analyse en reactie Alting von Gesau(?).
@Arjan,
In feite maakt Doc Data middels een persbericht melding van een verlies, waarbij de reden meteen (voor het grootste gedeelte?) al gegeven wordt.
Het gedeelte over toenemende prijsdruk door concurrentie zie ik nergens als reden voor een verlies benoemd worden. Die ilusie wekt het artikel op Twinkel echter wel.
Anton
@Anton: Precies.
@Arjan: Ook het artikel dat je linkt legt dat verband niet, Als je niet veel verschil ziet tussen jullie artikel en dat van Emerce, vind ik dat toch wel bijzonder.
Overigens vind ik het artikel zoals het op Beursduivel.be staat ook niet sterk: in de vierde alinea wordt ineens gesproken over "Of Docdata in het vierde kwartaal OOK een verlies zal rapporteren," terwijl het verlies daar pas voor het eerst ter sprake komt. Ik keek direct terug of ik soms iets gemist had, maar dat bleek niet het geval.
@Anton: point taken. Egenlijk gaat het om twee zaken / nieuwsfeiten:
1) Docdata heeft verlies geleden
2) Docdata heeft last van aanhoudende prijsdruk, zoals door Alting von Gesau bevestigd na analyse SNS Securities.
Het verlies is niet noodzakelijkewijs een gevolg van de aanhoudende prijsdruk, hoewel Docdata daar wel last van heeft. In het artikel leg ik die connectie inderdaad wel.
Ik schrijf er overigens bij dat Docdata m.b.t. het verlies zélf wijst op overnamekosten en extra kosten.
@Arjan: Doc Data lijkt in het persbericht het verlies inderdaad toe te willen schrijven aan de overname van Dohmen en extra kosten. Het lijkt me behoorlijk plausibel te noemen dat een overgenomen partij die in financiële nood verkeerde een negatieve invloed op je bedrijfsresultaat veroorzaakt. We wachten gewoon nog een kwartaal (of twee) om te kijken wat het resultaat dan is...
Overigens vind ik de discussie die in de eerste berichten plaatsvond wel interessant en relevant. Ik hoop dat dit nog even doorgaat.
Anton.
Ik weet niet of er prijsdruk is, wel weet ik dat fulfilment inderdaad veel nieuwelingen aantrekt. Nieuwelingen die desnoods onder de kostprijs werken om snel marktaandeel te winnen. Dat zullen hun klanten, de webshops, dan uiteindelijk wel merken: op een gegeven moment moet die prijs toch omhoog, en dan ontdekt de winkelier dat er eigenlijk een lange tijd onrealistisch gecalculeerd is. Ai, wat dan? Goedkoop blijkt dan duurkoop. Overigens zijn webwinkeliers zelf ook vaak medeschuldig aan dergelijke miscalculaties: zonder blikken of blozen betaalt men tot 7% van de omzet aan een visa- of bankcomputer die voor hen de transacties verricht, maar voor kwalitatief inpakken etc. moet elk dubbeltje 5 keer worden omgedraaid. Dat leidt tot prijzen (van nieuwkomers die daar in mee willen gaan) die niet reeel zijn.