Twinkle | Digital Commerce

Vergelijker rangschikt op Likes van Facebook-vrienden

2017-05-27
180101

Thefind.com heeft zijn vergelijkingssite socialer gemaakt in samenwerking met Facebook. Gebruikers kunnen aangeven dat de vergelijker rekening moet houden met voorkeuren van vrienden. Winkels en producten die zijn gewaardeerd met een Like scoren beter in de zoekresultaten.

Shoppers kunnen met hun gebruikersnaam en wachtwoord bij Facebook inloggen op Thefind.com. Na een opt-in houdt de vergelijker in de prioritering rekening met Likes van vrienden. Als een gebruiker klikt op een product of webwinkel, komen de namen en foto’s van tevreden Facebook-vrienden in beeld. Ook ziet de gebruiker direct hoeveel vrienden het merk of de online-retailer heeft op de eigen Facebook-pagina. Via de Like button kan de gebruiker zichzelf direct als fan toevoegen.

Conversatie
Volgens Siva Kumar, medeoprichter en CEO van Thefind.com, schelen de sociale opties de gebruiker tijd: ‘Je kunt naar de individuele pagina’s van al je vrienden gaan om te zien welke merken of producten ze waarderen en vervolgens naar ervaringen vragen, maar dat is moeizaam. Nu kun je je vrienden direct bereiken en een conversatie starten over een product, zoals je die in een gewone winkel ook zou kunnen starten.’ 

Relatie opbouwen
Volgens Kumar helpt Thefind.com merken voortaan een relatie op te bouwen met het winkelend publiek, waar shopping engines voorheen alleen verkeer opleverden. ‘We can send them fans’, aldus Kumar. Als een Facebook-gebruiker een merk eenmaal heeft gewaardeerd met een Like, dan komen updates en aanbiedingen van het merk direct in de berichtenstroom van de Facebooker terecht. Thefind bevordert deze vorm van ‘Like Love’, aldus Kumar. De CEO wijst erop dat webwinkeliers hun productfeeds gratis kunnen verrijken met de info over hun Facebook-pagina.

Shop Like Me
Shoppers kunnen hun zoektocht op The find.com via de tab ‘Shop Like Me’ overigens ook beperken tot online-verkopers die door hen met een Like zijn gewaardeerd. Dit biedt een andere mogelijkheid tot personalized shopping. Anders dan Nederlandse vergelijkingssites verdient Thefind.com overigens niet aan clicks, maar alleen aan afgeronde verkopen op een site waarnaar het heeft verwezen.