Twinkle | Digital Commerce

PowerReviews verrijkt klantbeoordelingen met Facebook-info

2017-05-27
17898
  • 1:57

Webwinkeliers kunnen de informatie uit Facebook-profielen op nieuwe manieren gaan inzetten om hun verkoop te stimuleren. Nieuwe tools van PowerReviews gaan verder dan de sociale mogelijkheden van Facebooks Like-button.

Dat schrijft Internet Retailer. Via de Like-button kunnen shoppers in gekoppelde webwinkels al enige tijd aangeven welke producten ze waarderen, waarna die in beeld komen bij hun complete vriendennetwerk. De nieuwe tool van PowerReviews, een bedrijf in ratings en reviews, werkt vooral de andere kant op: van binnen naar buiten. De reviews op sites van Amerikaanse webwinkeliers kunnen worden verrijkt met informatie uit het Facebook-profiel van de beoordelaar, waaronder diens leeftijd en geslacht, ook als er geen relatie is tussen de shopper en de reviewende Facebooker.

Invloed
Uit recent onderzoek bleek dat 92 procent van de Amerikaanse shoppers voor het doen van een online-aankoop reviews leest over producten en/of webwinkels. De gedachte is dat hoe meer er over de reviewer bekend is, hoe geloofwaardiger de beoordeling wordt en hoe eerder andere shoppers geneigd zijn tot aankoop over te gaan. PowerReviews maakt het door de Facebook-koppeling overbodig dat klanten (met Facebook-account) een review-profiel van zichzelf hoeven aan te maken bij een webwinkel, een mogelijkheid die veel shops de afgelopen jaren zijn gaan bieden. Diapers.com is een van de eerste webwinkeliers die de nieuwe tools van PowerReviews gaat inzetten.

Berichtenstroom
Toch pusht ook PowerReviews informatie vanaf retailsites naar Facebook, door Advertising Age gister nog 'The loyalty card of internet' genoemd: beoordelingen komen terecht op de ‘Wall’ van een Facebook-gebruiker en in de berichtenstroom van vrienden. De beoordelingen die op Facebook worden geplaatst zijn voorzien van productfoto’s, het aantal sterren dat het product kreeg, een tekstpassage en een link naar de site van de webwinkelier. Retailers kunnen automatisch instellen dat een reviewer gevraagd wordt zijn productbeoordeling op de retailsite van eigen commentaar te voorzien op Facebook en zo zijn er nog tal van andere mogelijkheden.

Open Graph
PowerReviews is voor de nieuwe toepassingen aan het ontwikkelen geslagen met Facebooks Open Graph, een serie plug-ins die site-eigenaren kunnen gebruiken om het sociale netwerk voor zich te laten werken. Overigens sloot Amazon in juli al een directe deal met Facebook om verregaande sociale koppelingen aan te kunnen brengen.

Over de nieuwe sociale mogelijkheden voor webwinkeliers leest u meer in dit artikel van de hand van Jungle Minds’ Sebastiaan van Rijsewijk. Over het eigenhandig toevoegen van de Facebooks plug-ins vindt u hier meer informatie.