PayPal heeft bekend gemaakt de bescherming van webshoppers die afrekenen met PayPal bijna overal ter wereld uit te breiden. Voor shoppers uit Nederland en België lijkt een uitzondering te zijn gemaakt. Dennis van Allemeersch nuanceert dat.
PayPal meldt dat de uitgebreide dekking voor kopers geldt vanaf 1 november, als in Amerika het holiday shopping season begint. ‘PayPal gaat deze nieuwe voordelen voor webshoppers bieden in bijna alle 190 landen waarin het actief is’, meldt het persbericht.
Schadeloos
Wie het lijstje van uitzonderingen bekijkt, ziet behalve Nederland onder meer ook België en Frankrijk vermeld staan. Dennis van Allemeersch, countrymanager van PayPal in de Benelux, verschaft tekst en uitleg: ‘Vanaf 1 November 2010 worden kopers die met PayPal betalen niet alleen schadeloos gesteld als een product niet aankomt, maar ook als de geleverde goederen afwijken van wat besteld is. In sommige Europese landen, waaronder Nederland en België, hebben kopers reeds het recht om online gekochte goederen binnen een bepaalde termijn na levering terug te sturen. In die zin zit deze bescherming dus reeds ingebakken in de wetgeving.‘
Verwijten
Webwinkeliers in ons land verwijten PayPal overigens nog wel eens te ver te gaan in de bescherming van kopers, zoals onlangs weer duidelijk werd na een artikel van Metro.
Paypal gaat inderdaad (veel te) ver in het beschermen van de belangen van de kopers.
Case:
Klant is in het buitenland (Indonesie) en verstuurt een aantal echte ansichtkaarten aan familieleden en vrieden en betaalt met Paypal. De kaarten worden gedrukt en verstuurd, klant tevreden.
Actie Paypal: geld wordt geblokkeerd, leverancier moet aantonen de producten geleverd te hebben. Enig bewijs dat wordt geaccepteerd: track- and tracecode.
Aangezien ansichtkaarten niet met track- and tracecode worden verzonden *dat zou de portokosten verhogen van 44 cent naar 6,50 per ansichtkaartje* kan leverancier naar het geld fluiten.
Contact opgenomen met Paypal:
- verhaal gedaan
- trackrecord Paypal laten zien (duizenden transacties, minder dan 0,1% klachten)
- aangegeven dat klant zelfs bereid was te getuigen richting Paypal dat de opdracht WEL goed is uitgevoerd
.......
reactie Paypal: dan is het product misschien niet geschikt om met Paypal betaald te worden.
Bovenstaande case staat niet op zichzelf, ook de betalingen van bestellingen uit VAE en bepaalde landen in midden-Afrika werden door Paypal (zonder dus dat de klant überhaupt heeft geklaagd) door Paypal geblokkeerd en vervolgens retourgestort.
Paypal is inmiddels als betaalmethode van de site gehaald; dieven zijn het!
Zie http://www.maatschappelijkonverantwoordondernemen.nl hoever PayPal hier in doorslaat.
Dennis: we wachten alweer 4 weken op antwoord van de kant van PayPal. We hebben 2 weken geleden om een update gevraagd. Nog steeds wachten wij.........
Jordan van Bergen
Stichting GeefGratis
Paypal doet wel aan kopersbescherming, maar voor verkopers is het beter NIET in zee te gaan met Paypal aangezien Paypal te snel het account blokkeert. Zie het vervolgens maar eens op te lossen met Paypal. Het werkt allemaal zo akelig traag. De Service is heel slecht.
Dit probleem zal Paypal uiteindelijk de kop kosten als dit niet wordt opgelost.
Fraude wordt wel heel gemakkelijk bij PayPal als koper, je zegt als koper dat er niets in je doos zit, die je ontvangen heeft met handtekening ontvangst. je maakt een claim aan bij PayPal en wint deze direct ondanks een track and trace met gewicht erop van de verkoper, die verkoper levert wekelijks ongeveer 400 bestellingen in een sealed zak van plastic via PayPal zonder problemen sinds jaar en dag maar toch wordt er dan zonder verder overleg direct de claim aan de frauderende klant toegekent. Kappen met PayPal. Ik zeg doen! Vroeger of later ga je voor de bijl als verkoper met PayPal en stelen ze je geld van je rekening.