Google Trusted Stores houdt op te bestaan. Zakelijke gebruikers worden deze maand gemigreerd naar Google Customer Reviews, dat als Google Klantenreviews reeds in ons land beschikbaar kwam. Het nieuwe programma biedt geen kopersbescherming.
Die bescherming was een unique selling point van Google Trusted Stores. Consumenten die een aankoop doen bij een aangesloten shop, genieten ‘free purchase protection’; Google belooft eventuele problemen tussen webwinkel en koper op te lossen, waarbij het voor duizend dollar, pond of euro garant staat.
Badge
Google introduceerde Trusted Stores een kleine vijf jaar geleden breed op zijn thuismarkt, na een pilot. Webwinkels kregen een badge als bewijs van betrouwbaarheid, tijdige verzending en goede klantenservice. Later werd de service ook in andere landen gelanceerd, waaronder Groot-Brittannië, Frankrijk, Australië en Duitsland. Webwinkeliers die Trusted Stores gebruiken worden automatisch overgezet op Google Customer Reviews, 'sometime during March 2017'.
Kwaliteitsrecensies en verkopersbeoordelingen
Google motiveert de koerswijziging, in ons land opgemerkt door Ecommerce News, als volgt: ‘We hebben deze verandering gedaan, zodat we onze ondersteuning beter kunnen richten op het verkrijgen van kwaliteitsrecensies en verkopersbeoordelingen, de twee belangrijke factoren om meer verkeer naar je site te leiden.’
De kopersbescherming komt te vervallen:
Feedback
Over Google Klantenreviews schrijft de zoekgigant: ‘Google Klantenreviews is een gratis programma waarmee u feedback kunt verzamelen van gebruikers die een aankoop hebben gedaan op uw site. De beoordelingen uit Google Klantenreviews bepalen mede of u in aanmerking komt voor verkopersbeoordelingen. Verkopersbeoordelingen worden weergegeven bij zoekadvertenties in Google Shopping en op een optionele badge die op uw site kan worden weergegeven.’
Een keurmerk runnen is meer dan een stukje software. Zeker in de bemiddeling bij klachten gaat veel tijd zitten en is echt mensenwerk.
De vraag is ook hoe Google om zal gaan met betwiste (negatieve) reviews. Wij hebben daar bijvoorbeeld veel werk aan en passen hoor- en wederhoor toe. De vraag is of een partij als Google dat ook kan, of dat je als webwinkel blijft zitten met een onterechte negatieve beoordeling.
Ik hoop niet dat dit het begin is van een trend, want volgens mij is dat slecht voor zowel de klant als de e-shops. Vreemde zet van Google!