Na een lange stroom van geruchten, die dit voorjaar werden bevestigd, heeft Google nu zijn ‘koopknop’ gepresenteerd. Binnenkort kunnen mobiele zoekmachinegebruikers bestellingen doen zonder Google te hoeven verlaten, te beginnen in de VS.
Purchases on Google, heeft de zoekgigant de nieuwe feature voor adverteerders gedoopt. Het gaat in eerste instantie om een test voor Amerikaanse consumenten. In een posting op zijn officiële AdWords-blog laat Google zien hoe het werkt:
Checkout
De tekst ‘Buy on Google’ verschijnt binnenkort in winkeladvertenties. Wie er op klikt wordt naar een retailer-branded productpagina gestuurd binnen Google. Daar kan de shopper direct afrekenen aan de hand van eerder verstrekte bankgegevens. ‘Checkout is seamless, simple, and secure’, aldus Google, dat de rekeninginformatie opslaat in persoonlijke accounts.
Klantcommunicatie
Webshoppers die Google’s koopknop gebruiken, genieten kopersbescherming. Ze belanden niet meer op de site van de leverende webwinkel, maar de zoekgigant benadrukt dat retailers ‘own the customer communication’. In de door Google gehoste omgeving kunnen ze webshoppers laten intekenen voor hun eigen marketingboodschappen.
Meer mogelijkheden met mobiele advertenties
Google presenteerde gisteren nog een aantal andere nieuwe features die het mobiele winkelgemak moeten stuwen. Zo kunnen consumenten shopping ads vergroten via een swipe, waarmee ze binnen de pagina meer informatie over een product voorgeschoteld krijgen. Ook komt er een aantal nieuwe reclameformaten beschikbaar, met veel aandacht voor rankings, reviews en ratings. Product attribute cards, ook nieuw, moeten meer informatie bieden over geadverteerde producten en daarmee de koopbereidheid vergroten.
Local Inventory Ads en Google Now
Google heeft verder aangekondigd dat zogenoemde Local Inventory Ads, die inzage geven in actuele winkelvoorraden, voortaan prominenter zullen worden getoond dan andere mobiele advertenties. Verder zijn er nieuwe shopping features toegevoegd aan Google Now, voor gepushte locatiegebaseerde winkelinformatie en notificaties bij prijsdalingen; de ‘Google Now price drop card’ maakt melding van significante afprijzingen op producten die een shoppers eerder heeft bekeken.
Deeplinks naar apps van eBay, Zalando en Flipkart
Ook heeft Google laten weten shoppers vanuit de mobiele zoekresultaten naar de juist plek in apps van grote retailers te zullen sturen. Onder andere eBay, Zalando en Flipkart (binnenkort app only) gaan hier gebruik van maken.
Lees ook:
- Google ontwikkelt koopknop in Youtube voor webwinkels (22 mei 2015)
- Google introduceert bestelknop voor maaltijden (8 mei 2015)
Het begin van het einde...
Als de <cite class="_Rm">Mededingingsautoriteit</cite> een statement wil maken moeten ze dat nu gaan doen. Kill it with fire.